Młodzi w pracy: stres, nadmiar obowiązków i… marnowanie czasu w internecie.
Młodzi w pracy: stres, nadmiar obowiązków i… marnowanie czasu w internecie. Fot. Shutterstock

Niepewność utrzymania pracy i potrzeba stałego dokształcania się powoduje, że Polacy w wieku 18-34 lat są przepracowani i mają problemy z koncentracją. Z drugiej strony 90 proc. z nich przyznaje się do marnowania dwóch z ośmiu godzin na sprawy niezwiązane z pracą – wynika z raportu „Młodzi Polacy i ich życie na wysokich obrotach” przygotowanego przez TNS Polska.

REKLAMA
Na polskim rynku pracy w grupie wiekowej 25–29 lat zatrudnienie w pełnym wymiarze czasu posiada 65 proc. badanych. Jak podkreślają autorzy raportu, w tej grupie co dziesiąta osoba deklaruje, że spędza w pracy ponad 50 godzin tygodniowo. Z tego powodu młodzi pracownicy są zestresowani i mają mniejszą podzielność uwagi.
Wśród 20-latków pracą stresuje się co trzecia osoba (33 proc.), a wśród 30-latków praca jest najczęstszym powodem napięcia prawie dwóch na pięciu pytanych (39 proc.). Najczęstszymi powodami stresu w pracy są: psychiczne obciążenie związane ze złożonością pracy (16 proc.) oraz presja czasu (13 proc.).
logo
Fot. materiały prasowe

Naukowców od lat interesuje mechanizm podzielności uwagi oraz spadek koncentracji wraz ze wzrostem liczby bodźców. Okazuje się, że w większości przypadków ludzie nie potrafią koncentrować się na wielu rzeczach naraz. – Dlatego na pracę poświęcamy znacznie więcej czasu niż moglibyśmy, gdyby nasz mózg był bardziej wyciszony. Trzeba pamiętać o tym szczególnie wtedy, gdy właściwa koncentracja oraz podzielność uwagi wpływają na naszą efektywność i mogą rodzić nieprzyjemne konsekwencje w pracy czy na uczelni – komentuje Joanna Skrzyńska z TNS Polska.
Liczne badania – między innymi eksperyment oparty na śledzeniu ruchów gałek ocznych, ankieta przeprowadzona wśród internautów, a nawet badanie analizujące przyzwyczajenia użytkowników dwóch różnych uniwersyteckich baz danych – wykazały, że kiedy tylko łączymy się z internetem, zaczynamy czytać szybciej i mniej uważnie.
W dodatku, internet ma setki sposobów na odciągnięcie naszej uwagi od tekstu. Większość aplikacji e-mailowych sprawdza automatycznie nowe wiadomości co pięć lub dziesięć minut, a my robimy to częściej – klikając w „Pobierz pocztę" nawet trzydzieści lub czterdzieści razy na godzinę. A ponieważ każdy rzut oka w inną stronę zakłóca naszą koncentrację i obciąża naszą pamięć roboczą, koszty takiego postępowania mogą być bardzo duże – wynika z raportu TNS Polska.
logo
Fot. materiały prasowe

Przepracowany i zdekoncentrowany człowiek, to wymierna strata dla pracodawcy. Chociaż w Polsce nie robiono jeszcze badań na ten temat, to sytuację można nakreślić opierając się na doświadczeniach innych narodów. Serwis MyJobGroup twierdzi, że około 55 proc. pracowników biurowych w Wielkiej Brytanii korzysta z social media w godzinach pracy, a blisko 6 proc. poświęca na to więcej niż godzinę. serwis Z wliczeń MyJobGroup wynika, że powoduje to stratę ok. 14 mld funtów rocznie.
Jak z tym walczyć nie rezygnując jednocześnie z pracy? Autorzy raportu przypominają, że istnieją przeróżne sposoby, które w dłuższej lub krótszej perspektywie czasowej pozwalają nam na poprawę koncentracji: medytację, ruch na świeżym powietrzu, łamigłówki, odpowiednie planowanie i zwiększanie efektywności pracy.
Nie bez znaczenia jest także sen, odpowiednie nawadnianie organizmu, czy wreszcie właściwa dieta bogata w witaminy, minerały i inne niezbędne składniki odżywcze, takie jak beta-karoten, selen, witamina E i witamina C. Można je znaleźć w owocach, takich jak śliwki, awokado, borówki i w warzywach – czosnku, marchwi, ugotowanych brokułach, pomidorach, a także w orzechach i ziarnach.
Badanie TNS Polska zostało przeprowadzone na zlecenie marki Tiger.