Krakowscy urzędnicy coraz poważniej myślą o budowie metra. Tuż przed przeprowadzeniem referendum, w którym większość mieszkańców opowiedziała się za budową metra, przedstawiciele miasta zaprezentowali w Ministerstwie Infrastruktury koncepcję pierwszej linii. Chęć wybudowania krakowskiego metra zgłosiła już francuska firma Alstom, producent pociągów z rodziny Pendolino.
„Gazeta Krakowska” podaje, że Alstom oszacował koszt budowy metra na 6 mld złotych. Połowa tej kwoty miałaby pochodzić ze środków unijnych, jakie w perspektywie budżetowej na lata 2014-2020 zarezerwowano na rozwój polskiej kolei.
Aby wesprzeć inwestycję sumą 3 mld zł, trzeba by sięgnąć właśnie po środki przeznaczone na kolej, ponieważ na rozwój miejskiego transportu szynowego Unia dała Polsce tylko 1,4 mld euro (obecnie – ok. 5,7 mld zł; środki są przeznaczone dla całego kraju). Pozostałe 3 mld zł wyłożyłby sam Alstom, działając w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
Francuska firma zaproponowała miastu w pełni zautomatyzowane metro, którego znaczna cześć biegłaby po wiaduktach. Podstawowe założenie Alstomu, jak podaje portal Rynek Infrastruktury, mówi bowiem, że w Krakowie należy drążyć jak najmniej tuneli. W pełni zautomatyzowane składy Alstomu zaczęły w tym roku kursować w Budapeszcie.
Nie wiadomo jednak, czy Kraków zdecyduje się na ofertę francuskiej firmy. Inwestycją mają być zainteresowane także inne przedsiębiorstwa. Wykonawca metra zostałby wyłoniony w drodze przetargu. Władze miasta wciąż mają nadzieję, że środki unijne pokryją ponad 50 procent kosztów.
– Dofinansowanie unijne może wynieść do 85 procent. Jeżeli je otrzymamy, to cała dokumentacja powinna powstać do końca 2015 roku – powiedział „Gazecie Krakowskiej” wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel. Na razie Kraków złożył w resorcie infrastruktury wniosek o dofinansowanie z pieniędzy unijnych opracowania studium wykonalności budowy pierwszej nitki metra.
W referendum, jakie odbyło się 25 maja, większość głosujących (55,11 procent) opowiedziała się za budową metra w Krakowie. Pierwsza linia ma mieć ok. 20 km długości i prowadzić z Nowej Huty do Bronowic.