
Reklama.
- Niestety, niemiecki kapitał w mediach pozwala sobie w Polsce na coraz więcej, coraz wyraźniej ingeruje w Polską politykę, chce ją kreować, chce na nią wpływać - mówi Adam Bielan w rozmowie z braćmi Karnowskimi, którzy kontynuują: "Swoją drogą za chwilę Springer ma przejąć największy portal w Polsce". - Sądzę, że nasze zaufanie do kapitału niemieckiego w mediach powinno być mocno ograniczone. Nie chodzi tylko o mój przypadek, ale coraz wyraźniejsze ambicje kreowania polskiej polityki, wpływania na nią, wspierania partii przyjaznych Niemcom - dodaje europoseł.
Jednak statystyki pokazują, że strach prawicowych publicystów ma wielkie oczy. Gdy bliżej przyjrzymy się statystykom obrazującym rynek prasy, widać wyraźnie, że niemiecki kapitał to wciąż mniejszość na naszym rynku.
Prasa
Nakład gazet w 2010 roku
1. Agora - 237 949
2. Ringier Axel Springer - 215 157
3. Grupa Polskapresse - 159 845
4. Grupa Media Regionalne - 101 749
5. Murator - 97 055
CZYTAJ WIĘCEJ
Na rynku dzienników od lat dominuje Gazeta Wyborcza wydawana przez Agorę, założoną między innymi przez Andrzeja Wajdę i Zbigniewa Bujaka. Według raportu firmy Polskie Badania Czytelnictwa po sztandarowy produkt koncernu sięga 12,7 procenta respondentów. Drugi w rankingu (12,44 proc.) jest tabloid "Fakt" wydawany przez Ringier Axel Springer. Jego największy konkurent w tym segmencie to "Super Express". Badania sondażowe mają też odbicie w liczbie drukowanych przez wydawnictwa egzemplarzy (patrz obok).
Jeszcze ciekawiej wygląda rynek tygodników opiniotwórczych. Tam silnym liderem jest katolicki tygodnik "Gość Niedzielny" wydawany przez katowicką kurię. Z sprzedażą prawie 140 tys. egzemplarzy wyprzedza tygodniki "Uważam Rze" (136,5 tys.) i "Polityka" (123,5 tys.). Wydawany przez niemiecko-szwajcarski Ringier Axel Springer "Newsweek Polska" w lutym 2012 roku sprzedał się w niespełna 98 tysiącach egzemplarzy. Kolejne miejsca to "Wprost", "Gazeta Polska" i "Przekrój". Z tej całej listy jedynie wspomniany "Newsweek" może być nazwany "medium z niemieckim kapitałem".
Radio
Niemieckiego właściciela, koncern Bauer, ma największe polskie radio - RMF FM, które w pierwszym kwartale roku zdobyło 25 procentowy udział w ogólnym czasie słuchania. Drugie miejsce należy do Radia Zet (15 proc), które wchodzi w skład francuskiej grupy Lagardère. Państwowe Pierwszy (11,6 proc.) i Trzeci (7,7 proc.) Program Polskiego Radia razem mają ponad 19 procentowy udział w rynku.
Internet
W sieci kliknięcia są rozproszone na wiele stron a by pokazać skalę popularności poszczególnych firm zlicza się kliknięcia dziesiątek serwisów należących do jednej grupy. Najwięcej z nich zebrała grupa Onet.pl (prawie 13,5 miliona użytkowników) należąca do koncernu ITI. Choć spółka notowana jest na giełdzie w Luksemburgu jej większościowi to rodzina Wejchertów i Piotr Walter. Drugie miejsce w zestawieniu firmy Megapanel PBI/Gemius zajęły serwisy Wirtualnej Polski (prawie 12,5 mln), która kilka lat temu została przejęta przez Telekomunikację Polską (jej właścicielem jest francuski Orange). O milion mniej użytkowników odwiedza strony należącej do Grupy Bauer Interii. Jednak jeszcze przed nimi jest Gazeta, której wchodzi w skład Agory. Daleko w tyle są strony należące do grupy Ringier Axel Springer - do liderów tracą aż 8 milionów użytkowników.
Jaka jest prawda?
Niemieckie koncerny medialne działają w naszym kraju intensywnie, ale głównie na rynku specjalistycznych czasopism. Axel Springer wydaje na przykład "Komputer Świat", "Auto Świat" czy "Przegląd Sportowy". Z kolei poważnych pism Grupy Bauer można ze świecą szukać - ich portfolio to między innymi plotkarskie "Show" i "Twój Styl", młodzieżowe "Bravo" i "Twist" czy poradnicze "Tina" i "Kobieta i Życie". Dzięki nim statystyki wydawnictw wyglądają imponująco a Bauer może się pochwalić na stronie internetowej, że dociera do 17 milionów czytelników i nazywać się "największym w Polsce wydawcą czasopism". Ciężko nazwać je jednak opiniotwórczymi czy wpływającymi na poglądy polityczne Polaków. Strach ma wielkie oczy, Panie Pośle Bielan!