Telewizja kobieca ma się w naszym kraju coraz lepiej. To już nie tylko kanały będące lufcikiem z widokiem na świat kobiet, ale kanały z ogromnym potencjałem i widownią. Po prezentacji ramówek TVN Style i poniedziałkowej Polsat Cafe, warto zadać sobie pytanie - Co dziś Polki oglądają w telewizji?
Style
Trochę statystyk na początek. Najchętniej oglądanym kanałem wśród tych kobiecych jest TVN Style, choć widzów w stosunku do roku poprzedniego ma mniej. Dokładnie o pół procent. Spadek nie wynika jednak z tego, że kobiety coraz rzadziej zasiadają przed telewizorem, ale z faktu, że kanałów dedykowanych płci pięknej jest na rynku coraz więcej. Gdy weźmiemy jeszcze pod uwagę, że faktycznie to kobiety a nie mężczyźni stanowią widownię takich stacji, to zaczyna mam się rysować portret polskiej telewidzki. Kim jest?
Matka Polka Telewidzka
Parafrazując klasyka - pokaż mi ramówkę, a powiem ci, kim jest twój widz, możemy powiedzieć o polskich telewidzkach, hmmm, same dobre rzeczy! To przede wszystkim świadome i modne konsumentki, które stawiają na programy poradnikowe. Mamy czy kobiety pracujące, które wiedzą dziś, czego dokładnie chcą. Nic zatem dziwnego, że hitem TVN Style od kilku sezonów jest “Wiem co jem, wiem, co kupuję”. Program prowadzi dziennikarka Katarzyna Bosacka i jest on programem właśnie o świadomym kupowaniu i konsumowaniu.
Czy oglądanie telewizji to strata czasu? Patrząc na to, co oglądają Polki - nie. W Polsat Cafe, na przykład, świetnie oglądają się programy o zdrowiu i urodzie. Dlatego też, nowością w jesiennej ramówce jest kolejny tego typu show. “Zdrową w każdym detalu” poprowadzi Katarzyna Dowbor, w którym Polki dowiedzą się, jak dbać o siebie i swoje zdrowie. Gościem specjalnym programu będzie Adam Torbicki - wybitny polski kardiochirurg, który w jednym z odcinków opowie o zawałach serca u kobiet.
Zaczyna natomiast brakować czasu antenowego na programy fatalnej treści, czyli wszystkie tele-gry i turnieje telewizyjne. Skąd ta tendencja? Polki, jak już wspomniałem, to widzki bardzo świadome, które zaczęły od telewizorów odchodzić, gdy programy nie spełniały ich oczekiwań. Okej, wciąż bardzo dobrze mają się te typu reality-show, ale i powoli ona przegrywają z jakościowo naprawdę dobrymi programami. Szczególnie tymi rodzimej produkcji, które dedykowane są właśnie polskim widzom, tworzone przede wszystkim z myślą o nich.
Jak dobrze wyglądać… nago?
Polska widzka chce wiedzieć, jak dobrze wyglądać. Po prostu. Nie tylko nago, ale i na co dzień. I po to włącza telewizję. Dlatego też, rodzime kanały kobiece coraz więcej czasu antenowego przeznaczają na programy o stylu i modzie. Z początku większość stanowiły produkcje zagraniczne, ale dziś to polskie wersje podbijają serca Polek. Po sukcesie “Trinny i Susannah ubierają Polskę”, przyszedł czas na kolejną gwiazdę Gok Wana, który dla TVN Style, nakręcił “Stylowe rewolucje Goka”.
Gok będzie uczył Polki, jak dobrze się ubierać oraz jak zaakceptować samą siebie. Pytanie - czy Polki, w kwestii ubioru, można jeszcze czegoś nauczyć?
Na pewno naszym paniom brakuje jeszcze pewności siebie. Bo to, że dziś dbają o swoje zdrowie czy wygląd, nie ma żadnych wątpliwości. Od kilku sezonów na antenę TVN Style powraca Maja Sablewska z show “Sablewskiej sposób na modę”, w którym była menadżerka gwiazd uczy kobiety właśnie samoakceptacji. Program jest oczywiście hitem i zbiera bardzo dobre recenzje. Polsat Cafe wraca z “Gwiazdami na dywaniku” i nowością “Shopping Queen”, który poprowadzi żona Artura Boruca. Obie propozycje są oczywiście o modzie, choć nie tak angażujące widza (emocjonalnie), jak show Goka czy Mai.
Czas na dokument
Jest jeszcze coś, co Polki wyróżnia. Patrząc na tegoroczne ramówki można wywnioskować, że pokochały także dokumenty i programy przełamujące tabu. Ambitniejsze programy są oglądane coraz chętniej i popularnością doganiają te o zdrowiu i modzie. Wynika to z tego, że kobiety w Polsce stały się przez ostatnie lata odważniejsze i to zaowocowało powstaniem kilku naprawdę dobrych programów. TLC emituje pierwszy sezon “Seks - kup teraz”, który odkrywa tajemnice rodzimego świata usług towarzyskich. To, co mogło naprawdę kilka lat temu jeszcze szokować, dziś przyciąga uwagę widza. A dokładnie - widzki, bo w oglądaniu programów o seksie przodują kobiety.
Nic więc dziwnego, że TLC idzie jeszcze dalej i pokaże w tym sezonie program "Seks po polsku". Co na to konkurencja? TVN Style proponuje program o polskich “Obliczach prostytucji” i z pewnością będzie to telewizyjny hit, podobnie jak te od TLC. Warto jednak wspomnieć, że szlaki przecierał Polsat Cafe, który od kilku sezonów już nadaje odważny program "Dobrenocki" - talk-show w którym gwiazdy, zaproszeni goście i seksuolog rozmawiają o seksie. Oczywiście "seksie po polsku".
Telewizja kobieca, to także programy o gotowaniu, dzieciach i domu, ale nie ma wątpliwości, że to programy o modzie i zdrowiu są najchętniej oglądanymi przez płeć piękną. W efekcie otrzymujemy dobry wynik. Który nie jest przypadkiem a efektem tego, że Polki wiedzą, czego chcą. Nawet w kwestii