
Centrum Warszawy, wielki billboard z napisem ”Answer the Future”. Pod spodem mniejszy podpis ”Politechnika Warszawska 9-10.06 2015”. Z boku jeszcze drobniejszy napis ”Globe Forum. Beyond Smart Innovator”. I załóżmy, że ulicą idzie ktoś, kto nie zna angielskiego. Co zrozumie z tej reklamy? W Danii właśnie padł pomysł, by dokładnie takie reklamy opodatkować. Niech ci, co nadużywają anglicyzmów płacą za to, że gardzą swoim językiem.
Takich billboardów, reklam prasowych i telewizyjnych jest w Polsce zatrzęsienie. Jakby reklamodawcy zakładali, że wszyscy w naszym kraju muszą znać angielski. Niektórzy uważają pewnie, że z angielskim hasłem reklama brzmi bardziej światowo i nowocześnie. A sama firma, która taką reklamę zleca jawi się wówczas jako bardziej prestiżowa. Międzynarodowa? Znana?
Są jednak środowiska w różnych krajach Europy, którym anglicyzmy coraz bardziej się nie podobają. W Danii, gdzie 86 procent mieszkańców mówi po angielsku, a znajomość tego języka uważana jest za jedną z najlepszych na świecie, jeden z polityków wzywa ostatnio do wprowadzenia podatku od angielskich słów wykorzystywanych w reklamach.
Musimy powstrzymać firmy przed mówieniem do nas po angielsku. Irytuje mnie to bez końca. Chodzi o to, że powoli przestajemy używać własnego języka. Pod wieloma względami jesteśmy na drodze do tego, by stać się 51 stanem USA. Czytaj więcej
Nie chcemy prowadzić wojny z językiem angielskim, ale chcemy przypomnieć Włochom, że w wielu przypadkach istnieją proste i przejrzyste słowa włoskie, które można użyć zamiast angielskich.
Głosy na ”nie” słychać również w Niemczech, Francji, nawet na Islandii. Były burmistrz Rejkiaviku stwierdził ostatnio, że język islandzki raczej nie przetrwa. – Prawdopodobnie jeszcze w tym wieku przejmiemy język angielski jako nasz własny. Myślę, że to nieuniknione – uważa Jon Gnarr. Islandczycy powołują się na międzynarodowy raport, który opublikowano w 2012 roku, a który dowodził, że ich język będzie jednym z 30, które w ciągu najbliższych 100 lat czeka śmierć.
Napisz do autora:katarzyna.zuchowicz@natemat.pl
