Dla naszych dziadków, a czasem nawet i rodziców przytulny dom jest nierozerwalnie związany z firankami (takimi w oknach, a nie w szafie) i dywanami. Jakkolwiek mody wnętrzarskie się zmieniają i nie rozdzielamy już każdego bibelotu od mebla przy pomocy fikuśnych serwetek i miniobrusików, w większości z nas drzemie ukryta miłość do domowych tkanin. W nowoczesnych wnętrzach najlepiej realizować ją poprzez piękną pościel, poduszki i koce.
Dziennikarka, najczęściej piszę o trendach, mediach i kobietach. Czasem bawię się w poważne dziennikarstwo, czasem pajacuję. Można się pomylić.
Kontynuujemy prezentowanie polskich marek i artystów tworzących sztukę użytkową. Tym razem, po tatuatorach i twórczyniach ceramiki, na tapet wzięliśmy marki specjalizujące się w tekstyliach do sypialni – pościeli, kocach, narzutach czy poduszkach. W cyklu nie chodzi o hołdowanie hasłu „dobre, bo polskie”, fuszerka zrobiona w kraju nie jest nic warta. Chcemy pokazać dobrze zaprojektowaną alternatywę. Dobrą i polską.
Patchwork House
Jeśli czytaliście pierwszą część kultowej sagi Lucy Maud Montgomery z pewnością pamiętacie jak nieszczęsna Ania była zmuszona uczyć się cierpliwości i staranności szyjąc patchworki ze skrawków materiałów. Patchwork to technika wywodząca się z kultury biedy polegająca na recyclingu starych materiałów, najczęściej poprzez tworzenie charakterystycznych łat. Technika stała się popularna w wiktoriańskiej Anglii, także wśród mieszczaństwa. Oszczędne matrony tworzyły ze swych starych sukien narzuty czy pokrowce na czajniki nie żałując złotych nici czy strojnych aplikacji.
Do tej tradycji nawiązuje polska marka Patchwork House oferująca wybór prawdziwych patchworków, ale też tkaniny nawiązujące do ich kształtu pikowaniem. W ofercie narzuty i poduszki, także robione na zamówienie. Proste geometryczne kształty w wersji jednokolorystycznej są bardzo dyskretne i na pewno nie zdominują wystroju, a kolorowe mogą grać w pomieszczeniu pierwsze skrzypce momentalnie przydając stylu nie do końca jeszcze urządzonemu wnętrzu.
Panapufa
Gigantyczne dziergane ręcznie pledy, koce i dywaniki, a sporadycznie także elementy garderoby czy pufy to znak rozpoznawczy marki Panapufa. Twórcy inspirują się sztuką ludową z jej rękodzielnictwem i kontrastami kolorystycznymi, a swoje projekty wykonują jedynie z naturalnych włókien (między innymi z luksusowej wełny meorysów). Projekty, robione przeważnie przy pomocy gigantycznych drutów, będą fajnym dopełnieniem eklektycznych wnętrz urządzonych z humorem, ale mogą też z powodzeniem ocieplić quasi-loftowe przestrzenie. Ich produkty możecie kupić na stronie Pakamera.pl, podobnie jak wszystkie marki z naszego zestawienia.
White Pocket
Zaprojektowana i wyprodukowana w Polsce pościel White Pocket jest uszyta z bawełny satynowej, którą charakteryzuje miękki splot i delikatny połysk. Wysoka jakość i bezpretensjonalne wzornictwo w modnym, skandynawskim stylu przyciąga klientów stroniących od ekstrawagancji. Przypomnijcie sobie ile razy byliście u kogoś w domu i wygłosiliście z niejakim zdziwieniem kwestię „O, mam taką samą pościel”. Dlaczego ze zdziwieniem? Tzw. bielizna pościelowa jest jakby nie patrzeć czymś intymnym, więc w cudzym domu dziwi znacznie bardziej niż taka sama bluzka czy sztućce. Zakupy w White Pocket skutecznie ograniczą częstotliwość zaskoczeń z rodzaju.
Las i niebo
Stojąca za marką Małgorzata Gibas-Grądman jest podwójną absolwentką krakowskiego ASP - na wydziale architektury, a także scenografii. Mimo że wychowywała się w mieście zawsze uwielbiała kontakt z naturą, czego odzwierciedleniem są jej projekty, autorskie rysunki przeniesione na materiały. Tematyka? Wszystko to, co można zobaczyć w lesie i na niebie - Obrazy miłych chwil zaczerpnięte z pamięci. Słońce, grające świerszcze, zapach opalonej skóry, ogniska, późnego lata. Oddech. Przestrzeń. Wzrok utkwiony w koronie drzew – pisze Małgosia na stronie o swojej marce.
Wariacje na temat paproci są odbiciem fascynacji z dzieciństwa, kiedy oczarowana zagłębiała się w gąszcz wyższych wówczas od niej roślin. Z kolei seria pościeli dla dzieci z ilustracjami przedstawiającymi historyczne stroje zamożnych kobiet jest humorystycznym nawiązaniem do popkulturowego wizerunku księżniczek. Oprócz pościeli i poduszek Gibas-Grądman tworzy także tapety, koce i grafiki idealne do zawieszenia w dziecięcym pokoju.