Ekspertka o Smoleńsku: Czy to Rosjanie kazali Polakom ignorować podstawowe ostrzeżenia "Terrain Ahead!" i "Pull Up"?

Co powinni byli zrobić polscy piloci 10 kwietnia 2010 roku w Smoleńsku? Czy za katastrofę naprawdę można winić Rosjan?
Co powinni byli zrobić polscy piloci 10 kwietnia 2010 roku w Smoleńsku? Czy za katastrofę naprawdę można winić Rosjan? Fot. Filip Klimaszewski / Agencja Gazeta
Według nieoficjalnych informacji naTemat, z okazji 7. rocznicy katastrofy lotniczej w Smoleńsku zespół Antoniego Macierewicza ma wskazać nowych winowajców śmierci Lecha i Marii Kaczyńskich, oraz 94 innych osób. Eksperci szefa MON za tragedię mają obarczyć rosyjskich kontrolerów lotu. O komentarz do takiego rozwoju wypadków naTemat poprosiło Agatę Kaczyńską, byłą sekretarz Komisji Millera, prawniczkę, specjalistkę ds. bezpieczeństwa lotniczego i wieloletnią członkinię cywilnej komisji ds. badania zdarzeń lotniczych.


Podkomisja Macierewicza ma wskazać winnych katastrofy smoleńskiej. Co pani na to?

Agata Kaczyńska: Jestem zdumiona. W Polsce winni są wskazywani przez sąd po tym, jak odbędzie się proces. Podkomisja MON działa na podstawie art. 140 ustawy prawo lotnicze - efektem jej prac mogą być tylko i wyłącznie zalecenia profilaktyczne na rzecz poprawy bezpieczeństwa lotów, a nie pokazywanie, kto zawinił, gdyż stałoby to w sprzeczności z art. 134 ust. 1 tej ustawy. Czy członkowie podkomisji mają świadomość czym się zajmują i jakie mają kompetencje?

A tymi winnymi mają być według zespołu Macierewicza rosyjscy kontrolerzy, którzy wprowadzili w błąd polskich pilotów.

O czym my tu rozmawiamy? Czy to Rosjanie kazali Polakom ignorować podstawowe ostrzeżenia lotnicze “Terrain Ahead!” i “Pull Up!”? W raporcie komisji jednoznacznie wskazano błędy kontrolerów rosyjskich i nie jest to żadne nowe odkrycie, które miałoby być ogłoszone. To, że obecnie treść raportu nie jest dostępna na oficjalnych stronach rządowych to już zupełnie odmienne zagadnienie.

Kontrolerzy niezgodnie z prawdą potwierdzali pilotom, że lecą prawidłowo, że są na kursie i ścieżce.

W raporcie Komisji Millera pisaliśmy o błędach popełnionych przez kontrolerów, ale to nie zmienia faktu, że piloci mają obowiązek zachować zasady bezpieczeństwa bez względu na wszystko. Ale niewłaściwe byłoby piętnowanie pilotów, bo na katastrofę smoleńską złożyło się wiele błędów systemowych. Stąd Komisja Millera opracowała 46 zaleceń bezpieczeństwa, które wdrożyła polska armia. Dzięki temu od 2010 r. nie było katastrofy polskiego samolotu.


Co powinni byli zrobić polscy piloci 10 kwietnia?

Przerwać zniżanie na 100 metrach, gdy w gęstej mgle nie widzieli ziemi.

Napisz do autorki: anna.dryjanska@natemat.pl

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
POLECAMY 0 0Nie zawsze musisz być wśród ludzi. Te rzeczy powinieneś zrobić sam przynajmniej raz w życiu
#GRZEJE 0 010 godzin czekał na żonę, która poszła do dentysty. Musiała interweniować Straż Miejska
POLECAMY 0 0Jak mu tak wróżka powie, to zwolni pół firmy. Po 15 latach ujawnia kulisy pracy wróżenia w telewizji
0 0Półtora tysiąca euro za pracę 4 godziny dziennie. Taka oferta czeka na chętne dziewczyny, ale jest pewien szczegół
dad:HERO 0 0Polecamy pięć hitów z Nefliksa i HBO Go do obejrzenia z dziećmi w ten weekend
0 0Wybrano najlepsze seriale dekady. O połowie pewnie nawet nie słyszałeś!
Oknoplast 0 0Na takiej sprzedaży korzystają wszyscy. Polska marka promuje model "na później"
Actina Pact 0 0Albo dobrze, albo tanio? Ta firma potwierdza, że można mieć wszystko i to w bardzo trudnej branży
HYDEPARK 0 0Amatorzy często trenują tak ostro jak zawodowcy. Różnica często się zaciera
0 0Święta to czas (u)dawania. Tomasz Kot w poruszającym spocie, daje cenną lekcję
0 0"Chodziło o to, by mężczyźni odzyskali godność". Tomasz Raczek szczerze o zamknięciu "Playboya"
0 0Była pierwszą polską influencerką, kochała kobiety i seks. Łempicka to dziś ikona