
Wydawałoby się, że znamy już wszystkie założenia i zmiany w obrębie reformy edukacji przeprowadzanej przez minister Annę Zalewską. Na nic sprzeciw i protesty, walec bezsensownej reformy przejechał po polskim szkolnictwie. Jak się jednak okazuje, zmiany w szkołach to nie tylko te głośne przewroty, ale także cicho zaprowadzane rewolucje. Tym razem padły zapisy o przeciwdziałaniu dyskryminacji.
W porównaniu do rozporządzeń w sprawie wymagań wobec szkół i placówek z ubiegłych lat, w projekcie tegorocznych zapisów brakuje zdania o "działaniach antydyskryminacyjnych obejmujących całą społeczność” przedszkola lub szkoły. Zamiast tego, w projekcie można znaleźć zapis o "kształtowaniu postaw patriotycznych, obywatelskich, poczucia tożsamości, świadomości narodowej i kulturowej".
Antydyskryminacja jest obecnie pojęciem ideologicznym. To znaczy, że w obrębie jednego zjawiska tworzy się pole do nadinterpretacji zgodnej z ideologiczną linią organizacji, które w swoich postulatach postawiły sobie za cel dekonstrukcję norm społecznych, obalenie „stereotypów płciowych i rodzinnych” poprzez tzw. proces destabilizacji płci. Z taką intencją organizacje te na zaproszenie kadry pedagogicznej wkraczają na teren placówek i z takim przesłaniem przekazują „niedyskryminujące” treści dzieciom. Niedyskryminowanie kobiet czy niepełnosprawnych osób pełni tu wyłącznie funkcję kwiatka do butonierki.
Realizacja tego wymagania daleka była od pożądanej sytuacji, w której wszystkie szkoły i placówki z zaangażowaniem i pełnym zrozumieniem podejmują działania mające na celu przeciwdziałanie dyskryminacji, uważamy całkowitą rezygnację z tego obowiązku za sankcjonowanie obecnej, niepokojącej sytuacji, w której dyskryminacji w szkole każdego dnia doświadczają uczniowie, uczennice, nauczycielki i nauczyciele.
Na stronach internetowych szkół i przedszkoli można znaleźć zapisy o realizacji tych wymogów. Według szkolnych dokumentów są to m.in.:
- pogadanki z wychowawcą
- wykorzystanie różnych metod dydaktycznyc, np. scenki dramowe, gry i zabawy społeczno-integracyjne
- organizowanie konkursów
- udział szkoły lub przedszkola w kampaniach społecznych
-podejmowanie sprawnych interwencji wobec sprawców dyskryminacji
- szkolenia rady pedagogicznej
- zachęcanie uczniów do aktywności fizycznej
