
9,90 zł za tydzień, 19,90 zł za miesiąc, 199 zł za rok – tyle będzie wynosił abonament na internetowe wydania polskich dzienników i magazynów. Piano, słowacki start-up oferujący system płatności za treści internetowe, ogłosił dzisiaj oficjalną informację o podpisaniu umów z siedmioma wydawcami w naszym kraju. Na liście znalazły się: Agora, Murator, Polskapresse, Media Regionalne, Edytor, Ringier Axel Springer, Polskie Radio.
Lista wydawców i portali, które dołączyły do systemu Piano
wyborcza.pl * poradnikdomowy.pl * czterykaty.pl * ladnydom.pl * e-ogrody.pl * magazyn-kuchnia.pl * logo24.pl * se.pl * gwizdek24.se.pl * superauto24.se.pl * muratordom.pl * poradnikzdrowie.pl * urzadzamy.pl * dlarodzinki.pl * mowimyjak.pl * wymarzonyogrod.pl * achirama.pl * muratorplus.pl * polskatimes.pl * dziennikzachodni.pl * kurierlubelski.pl * gazetawroclawska.pl * gazetakrakowska.pl * dzienniklodzki.pl * gloswielkopolski.pl * dziennikbaltycki.pl * echodnia.eu * dziennikwschodni.pl * wspolczesna.pl * poranny.pl * gazetalubuska.pl * nto.pl * pomorska.pl * gs24.pl * gk24.pl * gp24.pl * nowiny24.pl * to.com.pl * gazetaolsztynska.pl * wm.pl * forbes.pl * Polskieradio.pl
Przedstawicielom Piano udało się przekonać do siebie polskich wydawców po sześciu miesiącach prac na polskim rynku wydawniczym. Efekty są imponujące – 42 strony internetowe dzienników i magazynów dołączyły do systemu. Od dzisiaj na stronach tych widnieje ikonka logowania do Piano. W sierpniu ruszy darmowy program testowy, a od września będziemy płacić za pełen dostęp do naszych ulubionych tytułów.
Wykorzystujemy system Piano Media, aby sprawdzić różne modele płatnego udostępniania treści. Zaoferujemy więc odpłatnie treści bez reklam (np. artykuły z „Magazynu Świątecznego”), umożliwimy płatny dostęp do treści premierowych, które równolegle ukażą się w wersji drukowanej (np. materiały z „Wysokich Obcasów” i „Dużego Formatu”), w których pojawią się reklamy, ale zrezygnujemy z formatów najmniej popularnych wśród czytelników. Online udostępnimy też odpłatnie treści, które do tej pory nie były tam publikowane (np. teksty z „Ale historia”). Nadal szerokodostępne i darmowe będą treści informacyjne oraz bieżące komentarze - w dniu ich publikacji. W przypadku czasopism: „Poradnik domowy”, „Cztery kąty”, „Ładny dom”, „Magnolii”, „Logo” i „Kuchnia”, odpłatność będzie dotyczyła tekstów specjalistycznych i poradnikowych.
Dotychczasowe treści, do których czytelnicy mieli dostęp za darmo, pozostaną bez zmian. Nie zamykamy żadnej sekcji portalu ani nie blokujemy dostępu do gorących newsów – to wszystko nadal będzie dostępne bez opłat. Za pośrednictwem Piano będziemy natomiast oferować treści ekstra, które dotąd dostępne były tylko w wersji drukowanej, np. reportaże czy obszerne wywiady. Nie chcemy oferować za darmo w sieci tego, co w gazetach jest płatne, dlatego Piano jest dla nas dobrym sposobem na wprowadzenie wartościowych treści do wydania online.
Wydaje się, że większość naszych użytkowników nie odczuje wprowadzenia opłat, a może nawet go nie zauważy. Istotą Piano Media jest zamknięcie relatywnie niewielkiej części treści w serwisie i tak właśnie stanie się na forbes.pl, co w istotny sposób nie obniży jego funkcjonalności i zasięgów.
Polscy wydawcy skupili się głównie na oferowaniu w ramach abonamentu treści o wysokiej jakości, która dotąd nie była dostępna w sieci. Dochody uzyskane z wpłat subskrybentów będą przeznaczane na pokrycie kosztów wytworzenia wartościowej treści, ale wydawcy mają również inne pomysły na wykorzystanie dodatkowego źródła dochodu.
Mamy nadzieję, że w przyszłości dzięki dochodom z Piano będziemy w stanie dostarczać dodatkowe treści ekskluzywne, które nie będą dostępne w wersji drukowanej. Ponadto planujemy rozwój mobilnych wersji naszego portalu.
Uzyskanie istotnych i powtarzalnych przychodów ze sprzedaży dostępu do treści pozwoli nam rozbudować funkcjonalność i bogactwo naszych serwisów. Będzie też zachętą do wcześniejszego i pełniejszego publikowania artykułów z naszych magazynów i dzienników.
Będziemy nadal rozwijać serwisy, w których oferujemy nasze treści prasowe - wraz ze startem płatności w modelu Piano Media zaproponujemy w nowej odsłonie serwis „Dużego Formatu” i udostępniamy po raz pierwszy w Internecie treści z magazynu „Ale historia”.
Wszyscy rozmówcy planują przeprowadzenie akcji promującej dołączenie do Piano, większość z nich nie chce jednak zdradzać jej szczegółów.
Na łamach wszystkich tytułów prasowych Mediów Regionalnych oraz na stronach naszych serwisów internetowych rusza akcja promocyjna mająca za zadanie zapoznanie naszych czytelników i internautów z nowym systemem. Ruszamy z akcją reklamową, ale także z działaniami PR – na łamach naszych dzienników pojawiać się będą artykuły pisane przez dziennikarzy, przybliżające czytelnikom założenia systemu. Ustaliliśmy także, że w każdym z tytułów znajdzie się list Redaktora Naczelnego wyjaśniający skąd idea systemu płatności za treści, pokazujący dobre praktyki wydawców, którzy podobne systemy uruchomili wcześniej (np. Presspublica).
