
Do Polski trafiły kultowe nachosy, ale ich szumna premiera pozostawiła niesmak. Awanturę wywołała ich zawartość - Doritosy w naszym kraju mają w składzie kontrowersyjny olej palmowy, tymczasem Niemcy mogą sobie chrupać czipsy na bazie zdrowszego oleju słonecznikowego. Zapytaliśmy producenta, z czego wynika różnica.
Olej palmowy niesie za sobą zagrożenie dla ludzi, ale i całej planety. Jest bardzo niezdrowy: powoduje wzrost cholesterolu i przyczynia się do chorób układu krążenia, a podgrzewany do 200 stopni staje się rakotwórczy. Nie dość, że jest niekorzystny dla zdrowia (zwłaszcza dla dzieci), to również szkodzi środowisku.
To żadna nowość, że w Polsce są gorsze produkty niż na Zachodzie. Kontrowersje wokół Doritos tylko to potwierdzają. Oleju palmowego nie mają kukurydziane przekąski również we Francji.
Zastosowanie nieco odmiennych receptur w produkcji napojów i żywności, w zależności od miejsca na świecie, nie jest niczym nietypowym i wynika z dążenia do dostosowania produktów do preferencji w zakresie smaku, potrzeb rynku, a także lokalnych smaków i nawyków, a także dostępności surowców do produkcji.
W Polsce rośnie jedna palma, ale pól rzepakowych i słonecznikowych nam przecież nie brakuje. Dlaczego producent woli używać oleju z odległych zakątków świata? Oto odpowiedź:
Olej palmowy jest najpowszechniej stosowanym olejem jadalnym na świecie, stanowiąc składnik wielu produktów żywnościowych oferowanych przez PepsiCo. Gwarantuje neutralny smak oraz relatywnie wysoką odporność na zmiany jakościowe produktu w trakcie przechowywania. Ze względu na stosunkowo wysoką zawartość kwasów tłuszczowych nasyconych, porównywalną z tłuszczami zwierzęcymi, np. masłem, zaleca się jego umiarkowane spożycie.
Naszym celem do roku 2025 jest uzyskanie poziomu nieprzekraczającego 1,1 grama tłuszczów nasyconych na 100 kalorii co najmniej w 3/4 wszystkich oferowanych przez PepsiCo produktach żywnościowych. Cel ten planujemy osiągnąć poprzez przechodzenie na użycie olejów zawierających niższe poziomy nasyconych kwasów tłuszczowych i wdrażanie nowych sposobów smażenia.
