Biznesmeni, maniacy nowych technologii, dziennikarze czy pracownicy korporacji. O ile uboższe byłyby ich wystąpienia bez cytatów ze Steve'a Jobsa. Ich rezerwuarem jest wydana w kilkanaście dni po jego śmierci biografia. Dlatego też wielu naszych znajomych może błysnąć w odpowiedniej chwili złotą myślą Pana w Czarnym Golfie.
Choć wiele jego słów zostało nieco zapomnianych, teraz nawet te wypowiedziane kilkanaście lat temu funkcjonują w powszechnym obiegu. Przywołać można chociażby pierwszy numer "Nowych Mediów pod redakcją Eryka Mistewicza". We wstępniaku naczelny pisze: "(…) naszym pragnieniem jest, aby pismo było po prostu ładne. 'Proste i piękne' – jak mówił Steve Jobs o swoich produktach".
W dzień po śmierci Steve'a Jobsa postanowił go też wspomnieć Donald Tusk. Na I Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach z iPada odczytał: "Wasz czas jest ograniczony, więc nie marnujcie go, żyjąc cudzym życiem. Nie wpadajcie w pułapkę dogmatów, żyjąc poglądami innych ludzi. Nie pozwólcie, aby hałas cudzych opinii zagłuszył wasz własny, wewnętrzny głos. I najważniejsze – miejcie odwagę kierować się sercem i intuicją". Czy to próba przypodobania się nowoczesnym wyborcom (był to ostatni dzień kampanii do Sejmu), czy chęć oddania hołdu wybitnemu przedsiębiorcy? Trudno ocenić.
Za modą podążyli też zarządzający liniami lotniczymi Virgin America. Na kadłubach Airbusów A320 od stycznia widnieje jedno z ważniejszych haseł Jobsa. W 2005 roku na Uniwersytecie Stanforda powiedział "Stay hungry, stay foolish".
– To cytowanie jest jak najbardziej uprawnione, bo Jobs to postać nietuzinkowa i kontorwersyjna – mówi naTemat Przemysław Pająk, redaktor naczelny serwisu Spider's Web. – Powinien być zapamiętany, bo jego wynalazki wielokrotnie zmieniły świat. Dlatego uważam, że powoływanie się na niego jest uzasadnione – dodaje. Warto jednak zwrócić uwagę, że wiele z tych stwierdzeń nie było dotychczas tak popularne, chociaż z ust twórcy Macintosha padły kilka, a nawet kilkanaście lat temu. Dopiero po wydaniu biografii Jobsa zaczęły być powtarzane na każdym kroku.
I nie ma co się dziwić. Książka Waltera Isaacsona stała się bestsellerem w Stanach Zjednoczonych, jak i w Polsce. – To naturalne, że takie postaci ulegają przejściowej mitologizacji, a ich wypowiedzi stają się bon-motami. Tym bardziej, gdy są to osoby kontrowersyjne – ocenia Pająk. – Poza tym mówił dużo o przyszłości i teraz jego słowa w wielu miejscach się sprawdzają. Jobs nie zostanie zapomniany. Oczywiście jego wpływ na bieżące sprawy będzie malał, ale Jobs jest autorem tylu przełomów w dziedzinie informatyki, że nikt mu tego nie odbierze – zapewnia nasz rozmówca. I wymienia między innymi komputer osobisty, urządzenia mobilne, iTunes czy Pixar.
Ocenia jednak, że powoływanie się na słowa człowieka, którego wielu określa mianem geniusza, nie ma służyć łatwemu zdobyciu popularności. – Jobs był bardzo kontrowersyjny. Oprócz rzeczy wielkich, był bardzo bezkompromisowy. Tak jak jest bardzo wielu, którzy go uwielbiają, tak jest też wielu, którzy go nie znoszą. Rozkłada się to pół na pół, więc cytując Jobsa równie dobrze można stracić i zyskać – ocenia Przemysław Pająk.
– To fakt, że biznesmeni często powołują się na twórcę Apple'a, ale chyba najczęściej robią to komentatorzy. Szczególnie ci, którzy mówią o przyszłości – ocenia dr Leszek Mellibruda, psycholog, który prowadzi liczne szkolenia. – Wielu powołuje się na Jobsa dodając, że na podstawie jego dorobku dokona się tak wielka rewolucja, że przyćmi tego, który położył pod nią podwaliny – mówi rozmówca naTemat. Dodaje, że taką tezę wysnuł niedawno na przykład Malcolm Goldwell, jeden z najbardziej wpływowych dziennikarzy.
– Trudno jednak bez obserwacji i badań ocenić z całą pewnością, która z grup najczęściej posiłkuje się cytatami z Jobsa. Na pewno nie są to politycy. Wydaje mi się, że oni w ogóle uważają takich liderów myśli za jakiś czarne postaci – ocenia Mellibruda. Dodaje, że bardzo często do zbioru cytatów biznesmena sięgają prelegenci na różnego rodzaju konferencjach, galach biznesowych czy . – Śmiało można stwierdzić, że Jobs dodaje fachowego wizerunku, zawiesza aureolę. Często jednak ta fasada odpada, gdy słyszę co taka osoba za chwilę mówi – podsumowuje psycholog biznesu.
Które z cytatów założyciela Apple przypadły Wam do gustu? Macie swój ulubiony?
Dyskusja w Chili Zet dziś o godz. 14.