Wakacje się kończą. Już jest jasne, gdzie najchętniej w tym roku wyjeżdżali Polacy

Polacy w wakacje 2019 najchętniej wyjeżdżali do Grecji.
Polacy w wakacje 2019 najchętniej wyjeżdżali do Grecji. Fot. 123rf.com
Nadchodzi wrzesień, a wraz z nim koniec wakacji szkolnych. W tegorocznym sezonie wysokim Polacy najchętniej wyjeżdżali do Grecji, która już szósty rok z rzędu jest zdecydowanym liderem sprzedaży. Z wakacyjnych miesięcy zapamiętamy wysokie ceny i znacznie mniejszą dostępność ofert Last Minute. Zwycięzcami lata okazali się turyści, którzy wykupili swoje wyjazdy z dużym wyprzedzeniem w ramach przedsprzedaży.


Choć przed sezonem wielu ekspertów przewidywało, że na liście najlepiej sprzedających się kierunków wakacyjnych Turcja może wyprzedzić Grecję, na topie odnotowano status quo. Na swoje wyjazdy w okresie od końcówki czerwca do końca sierpnia, Polacy zdecydowanie najchętniej wybierali greckie wyspy. Turcji przypadło drugie miejsce, a na podium znalazło się jeszcze miejsce dla Bułgarii.

Wśród najpopularniejszych regionów wakacyjnych niekwestionowanym numerem jeden w skali kraju jest Riwiera Turecka, obfitująca w dobrze rozwinięte kurorty wypoczynkowe, takie jak Alanya, Side, Antalya czy Okurcalar. Południowe wybrzeże Turcji na swoje wakacje najchętniej wybierali turyści z 15 polskich województw. Jedynie w woj. podlaskim klasyfikację najchętniej rezerwowanych regionów minimalnie wygrała grecka Kreta.

Największy ruch w stolicy i na Śląsku
Z których lotnisk Polacy najczęściej wylatywali na swoje zagraniczne wakacje? W tym zestawieniu mamy dwójkę zdecydowanych liderów. Mowa o portach lotniczych w Warszawie (Lotnisko Chopina) i Katowicach-Pyrzowicach.


W jednym z tych dwóch miejsc swoje podróże rozpoczęło tego lata ponad 60 proc. polskich turystów. Po ok. 10 proc. udziału we wszystkich wylotach przypadło portom w Poznaniu, Gdańsku i Wrocławiu. Mniejsze liczby podróżnych przypadły lotniskom Warszawa-Modlin, Kraków, Rzeszów, Bydgoszcz, Łódź, Szczecin, Olsztyn i Zielona Góra.

Podrożały wszystkie kierunki
Wysoki sezon 2019 stał pod znakiem znaczących podwyżek cen na wszystkich najpopularniejszych kierunkach wakacyjnych. Kontrast wynika przede wszystkim z bardzo niskiej podaży ofert Last Minute, które rok temu wyraźnie obniżyły średnie wartości rezerwacji.

Warto zauważyć, że wyraźnie wyższe ceny nie przeszkodziły Grecji (największy wzrost obok Cypru) w utrzymaniu zdecydowanego prowadzenia na liście wakacyjnych bestsellerów. Spośród pozostałych państw najmniejsze wzrosty średnich wartości rezerwacji zanotowały te kierunki, na których najpopularniejsze są wycieczki objazdowe (Włochy) i pakiety z dojazdem własnym (Chorwacja).

"Czwórki" najchętniej wybieraną opcją
Polacy najczęściej decydowali się na hotele czterogwiazdkowe, zapewniające wypoczynek w komfortowych warunkach, a jednocześnie tańsze niż obiekty z pięcioma gwiazdkami przy nazwie. "Czwórkę" zarezerwowała blisko połowa turystów wyjeżdżających za granicę. Niespełna jedna trzecia wybrała hotele trzygwiazdkowe.

Jak wakacje, to All-Inclusive
Dane statystyczne z wysokiego sezonu 2019 potwierdzają widoczny od kilku lat trend. Minęły bezpowrotnie czasy, w których wyżywienie All-Inclusive ("wszystko w cenie") stanowiło ekskluzywną opcję wybieraną niechętnie ze względu na wysokie ceny. Dziś jest to już standardowy element oferty, zwłaszcza w przypadku najczęściej wybieranych dużych wakacyjnych resortów.

Opcję All-Inclusive wybrano przy aż 82,3 procent rezerwacji. Na wyżywienie HB (dwa razy dziennie, z reguły śniadania i obiadokolacje) zdecydowało się 11,6 proc. turystów. Formułę BB (tylko śniadania) wybrało 3 proc. rezerwujących. Pozostałe opcje ("FB - trzy posiłki", "bez wyżywienia", "zgodne z programem wycieczki") były wybierane w 3 proc. rezerwacji.

– Wzrost cen nie zniechęcił polskich turystów do wyjazdów, ale wpłynął na ich wybory co do rodzaju oferty. W poprzednich sezonach Polacy najczęściej wybierali hotele 4- i 5-gwiazdkowe, w tym roku najwyższy standard zamienili na obiekty 3-gwiazdkowe, gwarantujące niższą cenę – komentuje Klaudyna Fudala, rzecznik prasowy Wakacje.pl.

– Statystyki pokazały też, co jest dla nas najważniejsze na wakacjach. Jesteśmy w stanie zrezygnować z jednej, a nawet dwóch gwiazdek hotelu, ale nie z opcji All-Inclusive. Pełne wyżywienie wybierają zarówno rodziny z dziećmi, jak i pary. Widać więc, że trochę się z All-Inclusive śmiejemy, ale prawie wszyscy korzystamy. Polacy rozsądnie zarządzają swoim wakacyjnym budżetem i wybierają opcję, która maksymalni ogranicza niespodziewane wydatki – dodaje.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
POLECAMY 0 0Nie zawsze musisz być wśród ludzi. Te rzeczy powinieneś zrobić sam przynajmniej raz w życiu
#GRZEJE 0 010 godzin czekał na żonę, która poszła do dentysty. Musiała interweniować Straż Miejska
POLECAMY 0 0Jak mu tak wróżka powie, to zwolni pół firmy. Po 15 latach ujawnia kulisy pracy wróżenia w telewizji
0 0Półtora tysiąca euro za pracę 4 godziny dziennie. Taka oferta czeka na chętne dziewczyny, ale jest pewien szczegół
dad:HERO 0 0Polecamy pięć hitów z Nefliksa i HBO Go do obejrzenia z dziećmi w ten weekend
0 0Wybrano najlepsze seriale dekady. O połowie pewnie nawet nie słyszałeś!
Oknoplast 0 0Na takiej sprzedaży korzystają wszyscy. Polska marka promuje model "na później"
Actina Pact 0 0Albo dobrze, albo tanio? Ta firma potwierdza, że można mieć wszystko i to w bardzo trudnej branży
HYDEPARK 0 0Amatorzy często trenują tak ostro jak zawodowcy. Różnica często się zaciera
0 0Święta to czas (u)dawania. Tomasz Kot w poruszającym spocie, daje cenną lekcję
0 0"Chodziło o to, by mężczyźni odzyskali godność". Tomasz Raczek szczerze o zamknięciu "Playboya"
0 0Była pierwszą polską influencerką, kochała kobiety i seks. Łempicka to dziś ikona