Wybory do Sejmu i Senatu odbędą się 13 października.
Wybory do Sejmu i Senatu odbędą się 13 października. Fot. Arkadiusz Stankiewicz / Agencja Gazeta
Reklama.
Pierwszym rozwiązaniem jest złożenie wniosku o wpisanie do rejestru wyborców. Jest to opcja dla tych osób, które chcą głosować w miejscu stałego zamieszkania, ale nie mają w nim meldunku. Można być zarejestrowanym tylko w jednym rejestrze wyborców i trzeba dokonać tego najpóźniej 5 dni przed wyborami
Wpisanie do rejestru może odbyć się drogą internetową, jak i bezpośrednio w urzędzie.
Drugim sposobem jest wpisanie się do spisu wyborców. Dotyczy on osób, które chcą głosować w miejscu swojego "czasowego pobytu" lub, które wiedzą o tym, że na czas wyborów będą przebywać poza miejscem zamieszkania i znają adres tego pobytu.
Do 8 października obowiązuje składanie wniosków przez wyborców o dopisanie ich do spisu wyborców w wybranym obwodzie. Do 10 października należy złożyć wniosek o wpisanie do spisu w zagranicznych obwodach głosowania oraz obwodach utworzonych na statkach.
Ostatnią możliwością głosowania poza miejscem zameldowania jest zaświadczenie o prawie do głosowania z urzędu gminy. Odnosi się ono do osób, które chcą wziąć udział w wyborach poza miejscem stałego zamieszkania i nie znają adresu, pod którym będą przebywać 13 października.
Zaświadczenie upoważnia do głosowania na terenie kraju, poza jego granicą, a także na polskim statku morskim. Należy złożyć je najpóźniej 5 dni przed wyborami.
Pełny kalendarz wyborczy można znaleźć na stronach PKW.
źródło: gov.pl