Ile PFN wydała na zatrudnienie Mela Gibsona?
Ile PFN wydała na zatrudnienie Mela Gibsona? Fot. Kadr ze spotu olskiej Fundacji Narodowej

Polska Fundacja Narodowa długo nie chciała podać, na co wydała swój gigantyczny, przeszło 100-milionowy budżet. Czekała do ostatniego możliwego momentu, bo swoje sprawozdanie finansowe opublikowała tuż przed północą 31 grudnia. Można się z niego dowiedzieć wielu ciekawych rzeczy.

REKLAMA
W ubiegłym roku PFN nie miała lekko. Przez cały czas media dopytywały o wydawane przez nią pieniądze i o realne efekty promowania Polski. To przecież w 2019 roku fiasko poniósł projekt z rejsem na 100-lecie odzyskania niepodległości, ponieważ poważnemu uszkodzeniu uległ sam jacht "I love Poland" i już wiosną utknął w Stanach Zjednoczonych.
Wątpliwości budziło także samo gospodarowanie pieniędzmi. Ujawniono, że miliony złotych poszły do firm PR-owskich w USA, których działanie przyniosło mizerne skutki. Dlatego też nie dziwi fakt, że z publikacją sprawozdania finansowego za 2018 rok zwlekano do samego końca.
Wynika z niego, że najwięcej, bo 33,4 mln zł, PFN wydała na projekt "Promocja Rzeczypospolitej Polskiej za granicą, w tym ochrona jej wizerunku, a także przeciwdziałanie rozpowszechnianiu w kraju i za granicą informacji i publikacji o nieprawdziwych treściach historycznych, krzywdzących lub zniesławiających Rzeczpospolitą Polską i Naród Polski – Reputacja".
Kolejnym wydatkiem na liście są 23 miliony złotych na projekt "Polska w Ameryce". Nie podano jednak, na co konkretnie poszły pieniądze. Z kolei na wspomniany projekt "I love Poland" przeznaczono w 2018 r. 5,5 mln zł, a na sam "Rejs niepodległości" – 4,2 mln zł. Warto też wspomnieć o spocie z okazji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości z Melem Gibsonem, na którego realizację wydano 2,5 mln zł.
źródło: PFN