
Zasady dotyczące myślenia bogaczy, opisane przez portal "Business Insider", cytowano na całym świecie. Wśród naszych czytelników wzbudził on mieszane uczucia, my potraktowaliśmy go z przymrużeniem oka. Ale czy cały dział "literatury poradnikowej", dotyczący biznesu, ma jakikolwiek sens? – Wszyscy chcielibyśmy być bogaci, ale nie da się tego osiągnąć przez porady z podręczników – ocenia jeden z najbogatszych Polaków Jerzy Mazgaj.
– Faktem jest, że bogaci inaczej myślą o pieniądzach – przyznaje dr Joanna Heidtman, psycholog biznesu ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Również prof. Andrzej
Czytaj blog prof. Andrzeja Blikle o zarządzaniu.
CZYTAJ WIĘCEJ
Czy więc takie teksty, jak "21 różnic" i książki takie, jak Siebolda, mają jakąś wartość? – To wszystko truizmy – mówi o "21 różnicach" Jerzy Mazgaj, nasz bloger, współwłaściciel sieci marketów Alma i założyciel firmy Paradise Group, reprezentującej w Polsce ekskluzywne marki. Mazgaj od 2005 roku figuruje na liście najbogatszych tygodnika "Wprost", był też na liście Forbes'a. – Znam ludzi bardzo
Zobacz blog Jerzego Mazgaja o serach, winach i innych przyjemnościach.
CZYTAJ WIĘCEJ
Również prof. Andrzej Blikle, właściciel znanej sieci cukierni i ekspert do spraw zarządzania, odnosi się sceptycznie do rad na temat sukcesu. – Nie znam takiej wartościowej pozycji. Unikam książek, które opowiadają jak coś trudnego zrobić w łatwy sposób – mówi nam prof. Blikle, dając tym samym do zrozumienia, że zarobienie fortuny na pewno nie jest proste.
Niestety, poradniki i amatorskie wynurzenia na temat sukcesu nie znajdują aprobaty również u psychologów biznesu. – To zazwyczaj zdroworozsądkowe, domorosłe
To zazwyczaj zdroworozsądkowe, domorosłe pomysły, które czasem nawet się sprawdziły, ale nie mają podstaw w badaniach. Patrząc od tej strony, w zdecydowanej większości są to rzeczy bezwartościowe.
– Oczywiście, ta cała literatura poradnikowa może oddziaływać inspirująco – podkreśla dr Heidtman. To samo mówi dr Cwalina: – Siła oddziaływania danego tekstu zależy od wiary w niego. Jeśli ktoś uwierzy, że zawarte tam rady mogą mu przynieść korzyści i zachęci go to do działań, to może to mieć wartość – wyjaśnia psycholog.
Oczywiście, są osoby, których warto słuchać. Jak na przykład najbogatsi, którzy zazwyczaj mają coś mądrego do powiedzenia. Ale też nie należy ich traktować jako wyroczni. – Jeśli ktoś odniósł sukces w biznesie, to oczywiście ma predyspozycje do bycia takim couchem. Przydałaby mu się jednak wiedza naukowa, by mieć bardziej ogólne spojrzenie. Bo nie można uogólniać do "jak być bogatym" jednego przypadku sukcesu – przestrzega dr Wojciech Cwalina.



