Każda osoba z dodatnim wynikiem testu na obecność koronawirusa może dostać bezpłatny pulsoksymetr do badania nasycenia krwi tlenem. Podpowiadamy, co zrobić, by darmowy sprzęt dostarczyła nam Poczta Polska (i jak go zwrócić, jeśli nie działa). Tłumaczymy też, na czym polega system Domowej Opieki Medycznej.
Każdy Polak zakażony wirusem SARS-CoV-2 ma prawo otrzymać pulsoksymetr, czyli urządzenie, które mierzy saturację krwi (procentowe nasycenie jej tlenem). Co zrobić, by dostarczono nam takie darmowe narzędzie diagnostyczne?
Dostęp do darmowych pulsoksymetrów oferowany jest w ramach programu Domowej Opieki Medycznej, który ma na celu zdalne monitorowanie stanu zdrowia pacjentów zakażonych koronawirusem.
Zainfekowani powyżej 55. roku życia mają być kwalifikowani do tego systemu automatycznie.
Jeśli mamy mniej niż 55 lat, a zdiagnozowano u nas wirusa SARS-CoV-2 i chcemy dostać za darmo pulsoksymetr, to musimy:
⦁ wypełnić samodzielnie specjalny Formularz PulsoCare na stronach resortu zdrowia
⦁ albo zgłosić się do lekarza Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ), który zakwalifikuje nas do programu Domowej Opieki Medycznej.
Pulsoksymetry pod wskazany adres mają dostarczyć nam pracownicy Poczty Polskiej.
W przesyłce powinniśmy znaleźć sprzęt w oryginalnym opakowaniu wraz z ulotką i instrukcją obsługi, a także kopertę foliową z etykietą zwrotną (możemy ją wykorzystać do ewentualnego zwrotu w razie wystąpienia problemów z urządzeniem).
Jak działa aplikacja PulsoCare?
⦁ SMS z hasłem do zalogowania na stronie pulsocare.mz.gov.pl otrzymamy, jeśli mamy pozytywny wynik testu na obecność koronawirusa i zostaliśmy zarejestrowani przez lekarza POZ w systemie.
⦁ Do zalogowania oprócz wiadomości SMS niezbędne jest także podanie numeru telefonu, który wcześniej przekazaliśmy naszemu lekarzowi.
⦁ Po zalogowaniu powinniśmy się zapoznać z instrukcją obsługi aplikacji PulsoCare i ściągnąć ją na nasz telefon komórkowy.
⦁ Pomiarów saturacji krwi (czyli procentowego nasycenia krwi tlenem) możemy dokonywać co kilka godzin (lub zgodnie z zaleceniami lekarza).
Minister Zdrowia Adam Niedzielski podczas konferencji prasowej wyjaśnił, że:
Konsultanci i lekarze będą monitorować wyniki pomiarów pacjentów i w razie konieczności wezwą Pogotowie Ratunkowe.
W sytuacjach niepokojących pacjent zostanie skierowany na zdalną konsultację, która odbędzie się w formie teleporady. Kluczowe w tym procesie jest odpowiednio wczesne uchwycenie przez lekarzy grupy pacjentów, którzy ze względu na pogorszenie stanu zdrowia powinni trafić na leczenie szpitalne.
Kto może skorzystać z Domowej Opieki Medycznej?
Domowa Opieka Medyczna to system zdalnego monitoringu stanu zdrowia pacjentów zakażonych koronawirusem z grup podwyższonego ryzyka (seniorów, pacjentów z chorobami przewlekłymi), którzy przebywają w domach i nie wymagają hospitalizacji.
Do udziału w programie może zakwalifikować nas lekarz Podstawowej Opieki Zdrowotnej. Podstawowym narzędziem diagnostycznym wykorzystywanym przez system jest pulsoksymetr, a monitoring danych umożliwia aplikacja PulsoCare.
Do udziału w programie kwalifikowane są osoby zakażone koronawirusem, które spełniają co najmniej jedno z poniższych kryteriów:
⦁ mają więcej niż 55 lat
⦁ chorują na nowotwory
⦁ mają przewlekłą niewydolność nerek
⦁ są otyli a ich wskaźnik masy ciała (BMI) przekracza 30
⦁ cierpią na POChP / choroby płuc
⦁ są po transplantacji organów
⦁ chorują na cukrzycę typu 2 lub anemię sierpowatą
⦁ walczą z chorobami serca (chorobą wieńcową / kardiomiopatią/ niewydolnością serca)
⦁ są uzależnione od palenia papierosów
Co zrobić, jeśli odczyt na pulsoksymetrze jest nieprawidłowy?
Najprostszym sposobem na rozwiązanie tego problemu jest... wyłączenie na chwilę urządzenia i włączenie go ponownie. Następnie należy dokonać kolejnego pomiaru.
Nieprawidłowy wynik podawany przez pulsoksymetr może mieć związek z tym, że dotknęliśmy sprzętu np. wilgotną dłonią lub za mocno poruszyliśmy palec podczas pomiaru.
Podobny problem może także pojawić się u osób, które mają zbyt długie paznokcie albo na płytce znajduje się zbyt duża ilość lakieru.
Jak zwrócić niesprawny pulsoksymetr?
Jeśli chcemy oddać pulsoksymetr (np. z powodu usterki), to należy go włożyć do oryginalnego opakowania i koperty foliowej (nie trzeba zwracać instrukcji), a następnie zgłosić poprzez system gotowość do zwrotu urządzenia. Pod wskazany przez nas adres powinien zgłosić się kurier, który odbierze naszą przesyłkę.
Jeśli nadal mamy wątpliwości co do działania pulsoksymetru, aplikacji PulsoCare lub programu Domowej Opieki Medycznej, możemy skorzystać z infolinii Centrum Kontaktu, która jest dostępna przez całą dobę 7 dni w tygodniu pod numerem telefonu: +48 22 25 00 115.