Jadąc autostradą często wypatrujemy logo McDonalda lub Burger Kinga. Symbole popularnych marek znane są na całym Świecia. Ta druga z wymienionych firm właśnie postanowiła zmienić swoje logo po 20 latach. Jak zmieniały się loga znanych wszystkim firm?
Mamy z nimi do czynienia wszędzie. Z większośćią z nich jesteśmy już tak opatrzeni, że nawet nie zauważamy ich w codziennym życiu. Jednak zmiana logo często powoduje duże emocje i niechęć, że musimy przyzwyczaić się do czegoś nowego.
Nowe logo przedstawił właśnie popularny fast-food Burger King. Restauracja postanowiła zmienić istniejące od 1999 roku logo na bardziej uproszczone. To krok, na który decyduje się wiele dużych marek, które starają podążać się z duchem czasu.
Dlaczego marki zmieniają logo?
Przywiązujemy się do nich tak szybko, że do każdej zmiany i aktualizacja aplikacji w telefonie musimy się przez jakiś czas przyzwyczajać. Prawie każdy kiedyś narzekał, że „wolał to stare”, kiedy ulubiona firma po raz kolejny zmieniła logo, do którego zdążyliśmy już przywyknąć.
Co jakiś czas większość marek decyduje się na rebranding, dostosowując swoje logo do zmieniających się trendów. Im szybsze czasy, tym bardziej oszczędne w swoim designie jest logo. Tę tendencję łatwo zauważyć, jeśli prześledzimy historię logo najpopularniejszych marek na Świecie.
Logo w stylu retro
Niegdyś logo było o wiele bardziej skomplikowane. Znane marki, które istnieją na rynku już od ponad kilkudziesięciu lat, kiedyś jako swój rozpoznawalny symbol miały coś, co bardziej przypominało ilustrację, niż prosty symbol graficzny. Nawet znana ze swojej prostoty firma Apple za swój znak rozpoznawczy wybrała pięknie zaprojektowaną ilustrację, o której mało kto wie.
Przyjrzyjmy się dawnym logo światowych gigantów.
Założony przez braci Richarda i Maurica McDonalda najbardziej znany na Świecie fast-food powstał w 1940 roku. Logo amerykańskiej restauracji ewoluowało z prostego czarnego designu, przez kolorową ilustrację, aż do słynnych "złotych strzał", które zaczęły pojawiać się w latach 60. i które znamy do dzisiaj.
Mało kto pamięta, że logo Twittera niegdyś wyglądało inaczej. Niebieska ikonka przypominająca lecącego ptaka została obecnie znacznie uproszczona w stosunku do wersji z 2009 roku. Ćwierkający ptaszek (z ang. "twitt" - ćwierkać), który ma symbolizować dzielenie się wieściami przez użytkowników platformy, niegdyś wyglądał zgoła inaczej.
Niekiedy za nowe logo odpowiada zmiana charakteru firmy. Nowe logo musi odpowiadać zmienionym standardom.
Pierwsze logo założonej przez Steve'a Jobsa firmy Apple w niczym nie przypominało tego, które znamy dziś. Daleko było mu także do cechy, jaka powinna charakteryzować dobre logo, czyli prostoty. Stare logo bardziej przypomina średniowieczną rycinę.
Logo, które bardziej przypomina starą ilustrację, przedstawia siedzącego pod drzewem Isaaca Newtona, który zaobserwował właśnie spadające jabłko. Napis na szarfie głosi: "Newton... umysł wiecznie podróżujące przez oceany myśli... samotnie." Piękne, acz bardzo skomplikowane. Nic dziwnego, że wkrótce zostało zmienione.Wyobraźmy sobie, jak wyglądałyby nasze laptopy czy iPhony, gdyby Jobs postanowił pozostać przy swoim pierwszym pomyśle.
Podobne spostrzeżenia przychodzą do głowy, kiedy patrzymy na ewolucję logo jednej z najpopularniejszych na Świecie marek odzieżowych. Niemiecki Adidas powstał w 1949 roku, jednak od tej pory, co nie powinno dziwić, firma przeszła spory rebranding. Trudno sobie wyobrazić, że każdy kawałek odzieży, czy nowe buty miałyby mieć nadrukowane skomplikowane logo wymyślone ponad 70 lat temu.
Wiele razy swoje logo zmieniał producent popularnego napoju gazowanego. Pepsi miało już około 11 wersji swojego logo. Zmieniała się jednak nie tylko identyfikacja wizualna, ale i nazwa. Wynaleziony w 1893 roku jako Brad's Drink, napój zmienił swoją nazwę na Pepsi-Colę w 1898, aby ostatecznie pozostać w 1961 roku zwykłym Pepsi.
Kiedy na rynek wchodziła jedna z najbardziej popularnych aplikacji mediów społecznościowych, jej ikonka dosyć różniła się od tej, którą znamy dziś. Mowa oczywiście o Instagramie. O ile chyba większość z nas pamięta wersję z 2010, kiedy aplikacja zaczęła zyskiwać coraz większą popularność, o tyle mało chyba kto wie, że pierwsze logo było jeszcze bardziej skomplikowane.
Co ciekawe, w ubiegłym roku Instagram udostępnił nawet opcję możliwości zmiany ikony aplikacji na taką, jaką możemy pamiętać sprzed kilku lat. Czy możemy liczyć także na wznowienie pięknych staryc ilustracji wśród innych marek?