Paszporty "Polityki" 2020 były 28. ceremonią wręczenia tej prestiżowej nagrody. W ubiegłych latach laureatami zostali między innymi Szczepan Twardoch, Sylwia Chutnik i Olga Tokarczuk. Do tej pory wyróżnienie można było otrzymać w jednej z siedmiu kategorii lub nagrodę specjalną "Kreator kultury", jednak w tym roku nagroda została przyznana w jeszcze jednej kategorii.
Jestem psycholożką, a obecnie również studentką kulturoznawstwa. Pisanie towarzyszyło mi od zawsze w różnych formach, ale dopiero kilka lat temu podjęłam decyzję, by związać się z nim zawodowo. Zajmowałam się copywritingiem, ale największą frajdę zawsze sprawiało mi pisanie o kulturze. Interesuje się głównie literaturą i kinem we wszystkich ich odmianach – nie lubię podziału na niskie i wysokie, tylko na dobre i złe. Mój gust obejmuje zarówno Bergmana, jak i kiczowate filmy klasy B. Po godzinach piszę artykuły naukowe o horrorach, które czasem nawet ktoś czyta.
Napisz do mnie:
maja.mikolajczyk@natemat.pl
28. Gala Paszportów "Polityki" odbyła się 26 stycznia 2021 r. o godz. 20.15. Ceremonię poprowadziła Grażyna Torbicka wraz z Jerzym Baczyńskim, a o oprawę muzyczną zadbał Król z zespołem.
Przyznawane nagrody laureaci otrzymują w jednej z siedmiu kategorii. Od 2002 r. można także otrzymać nagrodę specjalną "Kreator Kultury" za wyjątkowe osiągnięcia w krzewieniu kultury.
W tym roku z kolei organizatorzy przyznali także nagrodę w ramach nowej kategorii, jaką jest "Kultura Zdalna". Ze względu na pandemię COVID-19 zapowiedzieli również wyższe diety dla nagrodzonych i dodatkowe wsparcie.
Poniżej przedstawiamy pełną listę laureatów Paszportów "Polityki" 2020 we wszystkich kategoriach.
Film
Maciej Cuske: za reżyserię dokumentu "Wieloryb z Lorino", który udowadnia, jak bardzo jest przenikliwym i uduchowionym obserwatorem.
Piotr Domalewski: za reżyserię fabuły "Jak najdalej stąd", realistyczne kino, w którym jest miejsce i na diagnozę społeczną, i na czułe spojrzenie na człowieka.
Jan Holoubek: za reżyserię fabuły "25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy”, znakomite, zrobione z nerwem kino społeczne, rozwijające konwencję filmu więziennego.
Teatr
Maciej Pesta: mimo że rynek teatralny nie sprzyja autonomicznym wyborom aktorów i aktorek, on wydaje się bardzo konsekwentnie realizować drogę artysty zaangażowanego.
Jędrzej Piaskowski i Hubert Sulima: w swoich spektaklach podejmują tematy nieoczywiste, czasem zaskakujące, drażniące. Z drugiej strony garściami czerpią z konwencji, dowcipu, zabawy.
Teatr 21: teatr 21 poddaje krytycznej analizie status prawny i społeczny osób z niepełnosprawnościami. Tworzy przy tym unikatową jakość artystyczną.
Literatura
Igor Jarek: opowiadania Igora Jarka rozgrywają się głównie w Nowej Hucie, ale mogłyby dziać się wszędzie w Polsce.
Mira Marcinów: wyjątkowość opowieści Marcinów polega na ostrości jej obserwacji, czarnym humorze, na wywrotowości języka i wyobraźni.
Patrycja Sikora: wiersze Patrycji Sikory można czytać jako próby wypracowania intelektualno-emocjonalnej strategii oporu.
Sztuki wizualne
Małgorzata Mirga-Tas: wypracowała własny styl malarski charakteryzujący się bogactwem kolorów, mnogością ornamentów, dekoracyjnością czerpiącą z kulturowego dorobku wspólnoty.
Karol Palczak: jego obrazy ukazują realną rzeczywistość i zatrzymują czas mocniej niż fotografia. To zamierzony suspens.
Joanna Piotrowska: to, co łączy jej bardzo bogaty dorobek, to szczególny rodzaj wrażliwości, ukazywanie toksycznych mechanizmów psychologicznych czy społecznych poprzez drobne gesty.
Muzyka popularna
1988 (Przemysław Jankowiak): tegoroczną nominację przyniosła mu epka „Ring the Alarm” oraz nagrana w duecie ze znanym z grupy Molesta raperem Włodim płyta „W/88”.
Marek Pędziwiatr (EABS, Błoto): pędziwiatr utożsamia na polskiej scenie świeże i ważne tendencje obecne też w młodym środowisku jazzowym w Stanach Zjednoczonych czy Wielkiej Brytanii.
Siksa: duet, który swoją intuicją wspaniale wyprzedził czas – gdy dzisiaj posłuchamy ich nagrań w kontekście protestów kobiet i radykalizujących się nastrojów, dreszcz chodzi po plecach.
Muzyka poważna
Ania Karpowicz: w jej rozległym repertuarze szczególne miejsce ma twórczość XX i XXI w. Współpracuje z kompozytorami, dokonując licznych prawykonań utworów jej dedykowanych.
Krystian Lada: jest reżyserem, dramaturgiem i librecistą, zarówno w dziedzinie opery, jak sztuk performatywnych.
Martyna Pastuszka: ukończyła Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie skrzypiec współczesnych, a jeszcze w czasie studiów zainteresowała się historycznymi praktykami wykonawczymi.
Kultura Cyfrowa
Jacek Chojecki, Jacek Dębowski (Ovid Works): ich „Metamorphosis” to luźna adaptacja opowiadania Kafki „Przemiana”: niekoniecznie zgodna z literą, za to jak najbardziej zgodna z duchem twórczości autora.
Szymon Bryła, Radosław Ratusznik (One More Level): powiedzieć, że krakowianom udało się trafić na żyłę złota, byłoby krzywdzące. Nic tu nie zależało od przypadku, a droga One More Level do sukcesu może posłużyć za wzór.
Marta Malinowska, Jacek Brzeziński, Artur Ganszyniec (Different Tales): ich projekty są odmienne formą i intencją od tradycyjnych gier wideo, do których są zaliczane. Każda z nich to oryginalna hybryda.
Kreator Kultury
Bożena i Lech Janerkowie: za najwspanialszą w polskiej muzyce rozrywkowej opowieść o niezależności, snutą przez dekady.
Kultura Zdalna
Artur Liebhart (Millennium Docs Against Gravity): za twórcze przeobrażenie projektu, który choć realizowany był zdalnie, pozostał bliski niemal 170 tys. odbiorców.