Mistrzowie cukiernictwa, wyjątkowe receptury oraz szeroki wybór czekolad, ciastek, wafli, batonów i lodów, a wszystko to w ramach innowacyjnego podejścia do biznesu i reklamy. Z tego właśnie słynie kultowa czekoladowa marka E.Wedel, która w tym roku świętuje 170. urodziny. To dobra okazja do odkrycia fascynujących dziejów tej firmy.
Sięgająca 1851 roku historia czekoladowego imperium była bowiem pisana przez trzy pokolenia kreatywnych przedsiębiorców, a zarazem wielkich pasjonatów sztuki cukierniczej. W związku z jubileuszem 170. lat istnienia E.Wedel warto przypomnieć rolę, jaką w rozwoju przedsiębiorstwa i jego flagowych produktów odegrał ostatni przedwojenny właściciel – Jan Wedel (1874-1960).
Polski przedsiębiorca, potomek Karola i Emila Wedlów, w historii słodkiego biznesu zapisał się jako wizjoner i innowator, a w oczach ówczesnego społeczeństwa jako gospodarczy patriota, zainteresowany rozwojem Warszawy i sprawami jej mieszkańców. Wyprzedzając czasy, w których żył, Jan Wedel w dużym stopniu położył podwaliny pod to wszystko, co zapewniło cukierniczemu przedsiębiorstwu potęgę i sławę.
Zarządzanie rodzinnym biznesem Jan przejął w lipcu 1923 roku, w wieku 49 lat, po śmierci mamy. Pracę w warszawskim zakładzie przy ulicy Szpitalnej rozpoczynał jednak od najniższego stanowiska, zgłębiając od młodzieńczych lat meandry cukierniczej branży. Syn Emila zdobył wyższe wykształcenie - tytuł doktora chemii spożywczej, studiując w Niemczech i Szwajcarii.
Swoją pierwszą pensję Jan przeznaczył w całości na cele społeczne. Kiedy przyszedł czas samodzielnego prowadzenia firmy, zaczął inwestować kapitał - wdrażać nowoczesne metody produkcji i zarządzania. Najbardziej przełomowym projektem zainicjonowanym przez spadkobiercę czekoladowego przedsiębiorstwa była decyzja o wybudowaniu fabryki przy ul Zamoyskiego w latach 1927–1931, do której przeniesiono całą produkcję.
Otwarty na warszawskim Kamionku zakład stał się symbolem sukcesu w czasach największego kryzysu gospodarczego na świecie. Dzięki odważnym decyzjom Jana Wedla, który mimo niesprzyjających warunków ekonomicznych inwestował w nowoczesne maszyny oraz rozbudowywał zaplecze socjalne, nowa fabryka czekolady zostawiła konkurencję w tyle, sprawiając, że biznes Wedlów stał się silniejszy niż kiedykolwiek.
Okres kierowania rodzinnym interesem przez Jana Wedla upłynął pod znakiem nie tylko modernizacji produkcji, ale także innych znaczących reform. To za jego "kadencji" po raz pierwszy transport konny wyrobów zastąpiono transportem samochodowym. Rosło też zatrudnienie kobiet, otwierano nowe sklepy ze słodyczami poza Warszawą, a także powstał specjalistyczny dział zakupów.
Jan Wedel dał się też poznać jako wielki orędownik... porządku i higieny. Niezmiernie uczulony na tym punkcie, zwracał uwagę na czystość firmowych fartuchów i... wynagradzał dodatkowo pracowników, którzy sami z siebie podnosili z podłogi kawałki sznurka czy papieru. Władze stolicy i warszawiacy szanowali go za wsparcie dla kultury, działalność dobroczynną oraz zaprezentowaną podczas okupacji patriotyczną postawę.
Warto też pamiętać, że to w okresie zarządzania Jana Wedla czekoladowym imperium powstały najsłynniejsze produkty marki, które nadal znajdują się w sprzedaży. Przykładami są czekolada Jedyna, ręcznie dekorowany Torcik Wedlowski czy Mieszanka Wedlowska. W 1936 roku Jan Wedel wprowadził na polski rynek kultowe pianki Ptasie Mleczko®, do dziś jeden z najsłynniejszych wyrobów marki E.Wedel.
Wnuk Karola Wedla okazał się również pionierem w dziedzinie reklamy. To na zlecenie młodego przedsiębiorcy powstała jedna z najpopularniejszych grafik reklamowych w Polsce – Chłopiec na zebrze. Do transportu słodyczy i promocji marki właściciel wykorzystywał... samolot RWD-13, a w parku przy Jeziorku Kamionkowskim postawił pierwszy w Polsce automat do sprzedaży słodyczy.
Jan Wedel zmarł 31 marca 1960 w Warszawie. Jego dziedzictwo ma się jednak dobrze, gdyż marka E.Wedel jest budowana na bazie wartości Wedla, czyli kreatywności i rzetelności. Choć świat się zmienia i globalnie myśląca firma musi podążać z duchem nowoczesności, przedsiębiorstwo trzyma się niezmiennie kluczowych zasad założycieli, czyli przywiązanie do najwyższej jakości wyrobów, innowacyjne podejście do biznesu i reklamy oraz społeczne zaangażowanie.
Wartości marki i szacunek dla jej twórców wyraża kampania "Czas na przyjemność z E.Wedel", której towarzyszy emisja spotu jubileuszowego. Przygotowany w ramach 170. rocznicy film prezentuje niezwykłe dziedzictwo marki, jej złożoną i ciekawą historię oraz bogate portfolio produktowe.