Dolna granica wieku dla osób, które jeżdżą na hulajnogach elektrycznych, oraz nowa dopuszczalna prędkość – miedzy innymi takie przepisy określa nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym. Sejm uchwalił nowelę podczas czwartkowego posiedzenia.
Za przyjęciem nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym było 414 posłów, przeciw zagłosowało jedynie 15, zaś 25 wstrzymało się od głosu. Ustawa ta reguluje m.in. status prawny hulajnóg elektrycznych. W przepisach pojawiły się znaczące zmiany, dlatego przed rozpoczęciem sezonu z pewnością warto się z nimi zapoznać.
Co się zmieni? Przede wszystkim dopuszczalna prędkość. Według nowych przepisów kierujący hulajnogą elektryczną będzie musiał korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów z prędkością dopuszczalną 20 km/h.
W przypadku, gdy brakuje dróg przeznaczonych dla rowerzystów, kierujący hulajnogą elektryczną będzie mógł korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony, z prędkością nie większą niż 30 km/h, jednak i tam nie będzie mógł przekroczyć 20 km/h.
Według nowych przepisów nie każdy będzie mógł swobodnie poruszać się po mieście e-hulajnogą. Osoby, które nie ukończyły 18 lat, będą musiały mieć kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dzieci w wieku do 10 lat będą mogły jeździć hulajnogą elektryczną jedynie w strefie zamieszkania, pod opieką osoby dorosłej.
Wiele osób korzystających z hulajnóg elektrycznych jeździ po chodnikach. Nowelizacja ustawy dopuszcza taką możliwość tylko w wyjątkowych sytuacjach, gdy droga dla pieszych jest usytuowana wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.
Nowela przewiduje też określone kary za poruszanie się hulajnogą elektryczną z prędkością większą niż prędkość zbliżona do prędkości pieszego lub za nieustępowanie pierwszeństwa pieszemu. Najwyższy mandat – w wysokości od 300 do 500 zł – będzie można dostać za kierowanie w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka.