Na stronie internetowej warszawskiego ZTM znalazła się nietypowa sonda. Urzędnicy zapytali, co nas drażni u innych użytkowników komunikacji miejskiej. Jak się okazało, niewinna sonda otworzyła puszkę pandory.
Ocenianie innych przychodzi nam bardzo łatwo. Już przeszło sześć tysiący osób odpowiedziało na pytanie, co ich drażni u współpasażerów w komunikacji miejskiej. To pokazuje, że nie tylko komunikacja miejska pozostawia wiele do życzenia, ale również nasza kultura.
– Codziennie około tysiąca osób bierze udział w akcji – mówi Paweł Olek z Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.
Sonda jest reakcją na liczne skargi, które wpływają do miejskiego przewoźnika. Twórcy sondy podzieli nasze negatywne zachowania na kategorie. Zrobili to na podstawie najczęściej pojawiających się skarg. Sonda zostanie zamknięta 9 października, ale już dziś urzędnicy podają jej częściowe wyniki.
Oto kategorie, na które możemy głosować na stronie ZTM:
Co Państwu najbardziej przeszkadza w zachowaniu innych pasażerów w komunikacji miejskiej?
– Blokowanie wyjścia z pojazdu, utrudniając wysiadanie
– Głośne słuchanie muzyki
– Rozmowy przez telefon komórkowy
– Nieustępowanie miejsca osobom potrzebującym
Okazuje się, że najbardziej irytuje nas u innych "Blokowanie wyjścia z pojazdu, utrudniając wysiadanie". To właśnie tą pozycję zaznaczamy najczęściej. Niestety, stanie przy drzwiach jest normą. Wiele osób myśli tylko o tym, aby im było wygodnie wysiąść z
autobusu, bez konieczności przeciskania się. Nie dość, że sprawia to problemy przy wysiadaniu, to dodatkowo pozostawia puste miejsce w głębi autobusu. Wsiadanie do autobusu czy metra, w którym ludzie stoją przy drzwiach również nie należy do przyjemności. "Tłok" w autobusie jest zatem częściowo naszą winą.
– Pasażerowie śpieszą się do pracy i często w sposób nieświadomy tworzą mur przy drzwiach tramwaju czy autobusu. To kończy się nieprzyjemnymi sytuacjami, wzajemnym zwracaniem uwagi, nieuprzejmymi tekstami. Chcemy tego uniknąć – mówi przedstawiciel ZTM.
Denerwuje nas znacznie więcej
Sonda nie daje nam zbyt dużego pola do popisu. Mamy zdecydowanie więcej powodów do narzekania, niż cztery kategorie, które dano nam do wyboru. ZTM tłumaczy, że musiał wybrać te najczęściej pojawiające się. Zabrakło jednak kategorii, która dla wielu z nas jest najważniejsza, czyli higiena współpasażerów. Brak umieszczenia w sondzie problemu czystości i zapachu, ZTM uzasadnia tymi słowami:
Świadomie do sondy wybrano te kategorie zachowań, na które najczęściej skarżą się sami pasażerowie. Nie oznacza to, że nie dostrzegamy problemu higieny osobistej czy jedzenia w komunikacji miejskiej. CZYTAJ WIĘCEJ
Higiena współpasażerów faktycznie pozostawia wiele do życzenia, niezależnie od pory roku. – Nie jesteśmy w stanie już przy pierwszej akcji poruszyć wszystkich problemów – tłumaczy Paweł Olek z ZTM. – Zachowania na które skarżą się pasażerowie to także jedzenie kebabów, których zapach wypełnia często cały autobus. Wydzielają one specyficzny aromat, a mogą przy tym zabrudzić siedzenie – dodaje.
Paweł Olek zapewnia, że w przyszłorocznej odsłonie akcja zostanie rozszerzona i będzie poruszała więcej problemów, również ten związany z higieną pasażerów. – Jesteśmy świadomi problemu przykrego zapachu i zajmiemy się nim za rok – zapewnia.
My tez jesteśmy winni problemom w komunikacji
Polacy uwielbiają narzekać. Niedziałająca klimatyzacja latem, brak ogrzewania w zimę. Stary i brudny tabor, spóźniające się autobusy. Bardzo często zapominamy, jak wiele zależy od nas samych. – Na komfort podróżowania wpływa wiele czynników. Jakość taboru, ale i zachowanie kierowcy – zwraca uwagę Paweł Olek z ZTM.
– Pewnie wielu pana znajomych mówi często, że nie pojadę tą linią, bo kierowcy są chamscy, bo są przykre zapachy. Oceniając komunikację, często oceniamy tak naprawdę współpasażerów – twierdzi przedstawiciel ZTM.
Nasze zachowania w komunikacji miejskiej z pewnością nie poprawiają jakości podróżowania. – Okazuje się, że nadal wielkim problemem dla młodych ludzi jest ustępowanie miejsca starszym. Za kilka lat sami mogą być w tej samej sytuacji i powinni o tym pamiętać – nawołuje Paweł Olek z Zarządu Transportu Miejskiego.
Jak wygląda podróżowanie komunikacją miejską w Waszych miastach? Czy przewoźnicy też organizują sondy, by dowiedzieć się, co należy poprawić? Na co najczęściej skarżą się pasażerowie?
Reklama.
Przemysław S.
Wpis na facebookowym profilu ZTM
babcie z wózkami na kółkach stawiają często w przejściu sobie ułatwiają życie a nam młodym i płacącym za ich wycieczki utrudniają. CZYTAJ WIĘCEJ
Paweł J.
Wpis na Facebookowym profilu ZTM
Słabo, że nie ma odpowiedzi otwartej albo większej kafeterii, bo mi najbardziej przeszkadzają mocno śmierdzący pasażerowie oraz Babcie-terminatory. CZYTAJ WIĘCEJ
Piotrek M.
Wpis na facebookowym profilu ZTM
brak odpowiedzi: jedzenie kebabów i innych cuchnących kanapek CZYTAJ WIĘCEJ