Badania z 2020 roku pokazują, że coraz więcej kobiet odnajduje się w roli reżyserek filmowych. W zeszłym roku 16 proc. ze 100 najbardziej dochodowych produkcji stanowiły tytuły nakręcone przez przedstawicielki płci żeńskiej. W związku z rosnącym zainteresowaniem przedstawiamy 5 tytułów, których nie wyreżyserował żaden mężczyzna.
Siostrom March od najmłodszych lat matka wpajała, że nie muszą podążać utartymi szlakami. W domu zawsze brakowało pieniędzy, ojciec w tym czasie walczył w wojnie secesyjnej, więc dziewczęta rzadko kiedy miały okazję bawić się na salonach. Rozrywek szukały więc w swoim towarzystwie.
Meg marzyła o wielkiej miłości i ustatkowaniu się, Jo chciała zostać słynną pisarką, Beth pragnęła pomagać innym ludziom, zaś najmłodsza Amy swoją przyszłość wiązała z malarstwem. Niestety, w XIX wieku od kobiet wciąż oczekiwano, że szybko wyjdą za mąż i będą posłusznymi paniami domu.
Choć w tym przypadku Greta Gerwig sięgnęła po powieść Louisy May Alcott, reżyserka znana jest z kręcenia filmów w oparciu o własne doświadczenia. W 2018 roku została nominowana w kategorii "najlepszego reżysera" za film "Lady Bird", który przyjął formę "pół-autobiografii" autorki.
Co więcej, nominacja za "Lady Bird" sprawiła, że Gerwig była pierwszą kobietą od ośmiu lat, którą doceniła w tej kategorii Akademia Filmowa.
2. Portret kobiety w ogniu
"Portret kobiety w ogniu" przedstawia historię XVIII-wiecznej malarki Marianne, która przed laty otrzymała zlecenia namalowania portretu szlachcianki i przyszłej żony pewnego Mediolańczyka – Héloïse. Kobiety wdają się w namiętny romans.
Inspiracją do stworzenia filmu przez Céline Sciammę były badania, które prowadziła nad kobietami w malarstwie. Reżyserka zauważyła, że wiele malarek zostało wymazanych z kart historii, a "Portret kobiety w ogniu" ma by hołdem dla "zapomnianych" artystek.
Warto dodać, że Sciamma ma na swoim koncie wiele nominacji, w tym m.in. Cezarów oraz nagród BAFTA. Za scenariusz do wyżej wspomnianego filmu otrzymała nagrodę na 72. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes.
3. Kłamstewko
Billi, pisarka chińsko-amerykańskiego pochodzenia, jest bardzo zżyta ze swoją babcią Nai Nai, która aktualnie mieszka w Chinach. Główna bohaterka odkrywa, że u babci wykryto nieuleczalnego raka płuc, a diagnoza jest utrzymywana w tajemnicy przez Nai Nai. W tym samym czasie kuzyn Billi organizuje huczne wesele, aby zjednoczyć całą rodzinę.
Reżyserka filmu Lulu Wang urodziła się w Pekinie, gdzie została wychowana przez rodziców i babcię od strony ojca. W wieku 6 lat wyjechała do Miami. Na ostatnim roku studiów literacki i muzycznych zainteresowała się reżyserią. Będąc jeszcze na uczelni stworzyła kilka filmów krótkometrażowym.
Brian Lowry z CNN opisał "Kłamstewko" jako melancholijny film, który bierze pod lupę różnice kulturowe i przedstawia godzenie się ze śmiercią w czarujący oraz "dyskretny sposób".
4. Przekleństwa niewinności
Na liście nie mogło zabraknąć Sofii Coppoli. Akcja "Przekleństw niewinności" rozgrywa się w latach 70. i kręci się wokół małżeństwa Lisbon, które posiada pięć pięknych córek. Na ich punkcie obsesję mają młodzi sąsiedzi. Niestety, przez zaborczych rodziców żadna z dziewcząt nie zaznała dotąd życia towarzyskiego. Nagle jedna z sióstr podcina sobie żyły, ale unika śmierci. To zdarzenie wywoła szereg innych – równie niefortunnych – zdarzeń.
Można powiedzieć, że Sofia Coppola ma reżyserię we krwi. Córka reżysera filmu "Ojciec chrzestny" została drugą reżyserką w historii, której udało się wygrać nagrodę dla "najlepszego reżysera" festiwalu w Cannes.
Zanim na poważnie zajęła się kręceniem filmów, Coppola próbowała swoich sił również w aktorstwie oraz modelingu. 49-latka często wykorzystuje w swoich filmach motyw mody – kadry, scenografia oraz stroje w jej filmach stanowią ważne i estetyczne dopełnienie fabuły.
5. Wróg numer jeden
Główną bohaterką "Wroga numer jeden" jest Maya, agentka CIA, dla której schwytanie tytułowego terrorysty stało się najważniejszym celem w życiu. Widz poznaje ją, gdy po raz pierwszy bierze udział w przesłuchaniu pojmanego członka Al-Kaidy. Kobieta za wszelką cenę chce przekonać Pentagon do ataku na kryjówkę Osamy bin Ladena.
Reżyserka "Wroga numer jeden", Kathryn Bigelow, jest jedną z pięciu kobiet, którym udało się uzyskać nominację do Oscara za najlepszą reżyserię. Jakby tego było mało, artystka jest jedyną kobietą, która zdobyła tę nagrodę.
Bigelow otrzymała złotą statuetkę Oscara za reżyserię dramatu wojennego "The Hurt Locker. W pułapce wojny".