Przykłady nadużyć religijnych, które przedstawia mapa nierówności
"okienka" spowodowane umieszczeniem katechezy między lekcjami obowiązkowymi,
wymuszanie od uczniów niezapisanych na religię obecności w szkole nawet, gdy jest to pierwsza lub ostatnia godzina lekcyjna,
wymuszanie oświadczeń o nieuczęszczaniu na zajęcia religii od uczniów nigdy niezapisanych,
trudności w dostępie do lekcji etyki i dyskryminujący sposób organizacji tych lekcji (np. etyki uczy katecheta, lekcje są w bardzo późnych godzinach poprzedzone "okienkiem"),
brak klas wirtualnych dla uczniów zapisanych na religię skutkujący m.in. otrzymywaniem wiadomości od katechetów przez wszystkich rodziców, informacją „uczeń zwolniony” w dzienniku elektronicznym etc.
spowiedź na terenie szkoły podczas rekolekcji, przerywanie ciągu lekcji, zmuszanie niezainteresowanych nauczycieli do opieki,
msza w ramach szkolnych uroczystości (np. rozpoczęcia roku szkolnego),
jasełka czy konkursy religijne z nagrodami, które wykluczają nieuczęszczających na katechezę uczniów z nagród typu "dzień bez pytania"),
inne rodzaje przemocy symbolicznej (np. wystawy prac z konkursów religijnych na korytarzach szkolnych, pieśń religijna jako hymn szkoły),
krzyże w salach i pomieszczeniach szkolnych,
Jan Paweł II lub inny święty katolicki patronem szkoły,
dyskryminacja i indoktrynacja związana z organizacją religii w przedszkolach (np. wyprowadzanie 3-latków ze wspólnej sali na korytarz).
Dlaczego powstaje mapa nadużyć religijnych?
Pomysłodawcy inicjatywy piszą, że dzięki zgłoszeniom możliwe będzie oszacowanie skali problemu."Niniejsza mapa powstała, żeby pokazać skalę naruszeń wolności sumienia w szkołach publicznych w Polsce. Tego rodzaju dane nie są zbierane przez władze oświatowe, a wiedza o naruszeniach jest potrzebna opinii publicznej. Dzięki tym informacjom będziemy mogli planować i podejmować adekwatne działania, będą z nich mogły również korzystać np. władze samorządowe czy dziennikarze" – czytamy.