
Zbliża się już do 130-tki! Pepsi, marka napojów gazowanych należąca do PepsiCo, swoimi korzeniami sięga do 1893 roku, gdy w miejscowości New Bern w Karolinie Północnej amerykański farmaceuta Caleb Davis Bradham opracował recepturę kultowego napoju w swojej aptece i wprowadził go na rynek. Historia tego produktu jest więc bardzo długa i obfituje w ciekawostki. Oto cztery z nich.
REKLAMA
1. Zmiana nazwy
Nazwa Pepsi pochodzi od greckiego słowa "pepsis" oznaczającego trawienie. Kultowy napój z kofeiną nie od początku tak się nazywał. W 1893 roku twórca rozpoczął jego sprzedaż w Stanach Zjednoczonych, posługując się nazwą "Brad's Drink". Zmiana na "Pepsi Cola" nastąpiła w 1898 roku. Nowa nazwa miała odzwierciedlać oryginalny przepis, który zakładał dodanie do napoju pepsyny i orzechów kola. O ile ten drugi składnik stał się filarem receptury, to w swoim składzie Pepsi NIGDY jednak nie zawierała enzymu trawiennego. Do samej "Pepsi" nazwę skrócono dopiero w 1961 roku.2. Eksperymenty z logo
Pierwsze logo Pepsi, używane w latach 1898-1905, zaprojektowała sąsiadka Bradhama, artystka i fotografka Mary Bayard Morgan Wootten, która jest również znana z wymyślenia nazwy "Pepsi Cola". W swojej historii koncern PepsiCo dwanaście razy zmieniał swój znak identyfikacji graficznej. Obecne logo, stosowane od 2008 roku, to swego rodzaju "Kod da Vinci" – nie ma oficjalnej wykładni, aby wywoływać rozmaite skojarzenia. Wśród teorii są m.in. Ziemia, pole magnetyczne, geodynamika, feng shui, renesans czy... uśmiech Mona Lisy!3. Znane twarze
Przez lata firma PepsiCo wynajmowała wiele znanych osobistości do reklamowania swoich produktów. W kampaniach reklamowych Pepsi uczestniczyli m.in. Michael Jackson, Britney Spears, Christina Aguilera, Mariah Carey, Janet Jackson, Beyoncé, Jennifer Lopez, David Beckham, Zinedine Zidane, Iker Cassillas, Ronaldinho, Raúl, Thierry Henry, Cindy Crawford i Claudia Schiffer. Spośród Polaków twarzy marce napoju gazowanego użyczyli np. Euzebiusz Smolarek, Andrzej Piaseczny i Paweł Kukiz.4. Debiut w Polsce
Pepsi było pierwszym szeroko dostępnym amerykańskim produktem konsumpcyjnym sprzedawanym w ZSRR. W Polsce firma z USA weszła na rynek w latach 70-tych. Na zasadzie franczyzy produkcję napoju rozpoczął Browar Gdańsk w 1973 roku. Jego producentami w naszym kraju byli też Polmos Kraków, Bosman Browar Szczecin, Zakłady Piwowarskie w Poznaniu, Polmos Wrocław (w 1989 roku uznany przez amerykańską centralę za najlepszego producenta Pepsi w Europie!) i Browar Dojlidy.Promocja na Pepsi
Obecnie w Polsce napój Pepsi dostępny jest w 5 wariantach smakowych: Pepsi (wersja bazowa), Pepsi Max (bez cukru), Pepsi Lime (smak limonki), Pepsi Wild Cherry (smak wiśni) i Pepsi Mango (smak mango). Amatorzy marki gazowanego napoju mogą skorzystać dziś z atrakcyjnej promocji. Od poniedziałku 7 do soboty 12 czerwca butelkę Pepsi/Mirinda 1l można kupić w sklepach NETTO w promocyjnej cenie 4,59 zł.Przy zakupie 2 sztuk tego napoju otrzymamy dodatkową saszetkę kolorowej masy plastycznej Hey Clay. Rozdawana jest ona w ramach skierowanej do rodziców i ich dzieci akcji zatytułowanej Masa Kreatywności, która w sieci sklepów NETTO odbywa się już po raz drugi. Masa, z której dzieci mogą wykonać małą zabawkę, dostępna jest w dwudziestu kolorach, nie brudzi dłoni i ubrań oraz ma przyjazny dla środowiska skład.
Poza masą plastyczną każda saszetka Hey Clay zawiera również 1 znaczek. Jeśli uzbieramy 6 znaczków na karcie kolekcjonerskiej, którą możemy odebrać w sklepach NETTO, to będziemy mogli zakupić w promocyjnej cenie 19,99 zł jedną z 6 oryginalnych pluszowych maskotek z kolekcji Farma Świeżości. W standardowej sprzedaży (bez zebranych znaczków) cena jednej zabawki należącej do tej serii wynosi 49,99 zł.
Za każde wydane 30 zł w sklepach NETTO otrzymamy 1 saszetkę Hey Clay. Dodatkowe saszetki będziemy mogli zdobyć, kupując wybrane produkty takich marek jak właśnie Pepsi. Druga edycja akcji Masa Kreatywności trwa od 12.04 do 17.07.2021. O tym, jak wejść w posiadanie saszetek z masą plastyczną Hey Clay i znaczkami, można dowiedzieć się na tej stronie.
Artykuł powstał we współpracy z NETTO
