Piłkarska PKO Ekstraklasa właśnie podsumowała sezon 2020/2021, który zakończyła najwyższymi w historii skonsolidowanymi przychodami w wysokości 328,4 milionów złotych. Ta suma musi robić wrażenie, tak samo jak fakt, że mówimy o okresie pandemii i paraliżu rozgrywek. Piłkarska liga wybrała też swoje władze na kolejny sezon, szefem ligi został Dariusz Mioduski, sternik warszawskiej Legii.
PKO Ekstraklasa właśnie podsumowała sezon 2020/2021, który zakończyła najwyższymi w historii skonsolidowanymi przychodami w wysokości 328,4 milionów złotych. Zgodnie z komunikatem spółki złożyły się na nie przychody osiągnięte przez Ekstraklasę SA o wartości 294,5 mln zł oraz jej spółkę zależną - Ekstraklasa Live Park, która w minionym sezonie wypracowała 33,9 mln zł.
Jednocześnie, kluby udzieliły absolutorium członkom zarządu i rady nadzorczej za miniony sezon. Kluby wybrały też nową radę nadzorczą na sezon 2021/2022. W jej skład weszli Dariusz Mioduski, prezes Legii Warszawa, który ponownie został przewodniczącym rady, a także Wojciech Cygan, prezes Rakowa Częstochowa, wybrany na wiceprzewodniczącego, Jarosław Mroczek, prezes Pogoni Szczecin, któremu powierzono funkcję sekretarza, a także Piotr Waśniewski, prezes Śląska Wrocław, Tomasz Jażdzyński, przewodniczący rady nadzorczej Wisły Kraków oraz Tomasz Marzec, prezes Wisły Płock. Reprezentantem Związku w radzie został Prezes PZPN Cezary Kulesza.
"Podsumowaliśmy niezwykle trudny sezon 2020/2021, w całości naznaczony pandemią. Jednak dzięki podjętym działaniom ochronnym, dobrej współpracy z klubami, PZPN i administracją państwową zdołaliśmy przeprowadzić i dokończyć rozgrywki bez większych perturbacji. Dzięki temu mogliśmy się wywiązać ze wszystkich umów wobec naszych partnerów mediowych i marketingowych, a w rezultacie wypłacić klubom deklarowane na początku sezonu środki, a nawet 5 mln zł dodatkowych przychodów, które wypracowaliśmy w ciągu roku" – przyznał Marcin Animucki, prezes zarządu Ekstraklasa SA.
Polskie kluby otrzymały rekordową kwotę 230,5 mln zł, czyli o 70,5 mln więcej niż przed pandemią i to mimo mniejszej liczby ligowych kolejek po reformie rozgrywek. Mimo trudności związanych z pandemią należy uznać ten rok za udany. Dzięki kontraktom mediowym obowiązującym do końca 2022/2023 i przedłużonym przed startem tego sezonu najważniejszym umowom marketingowym, liga ma stabilną sytuację finansową i może patrzeć przed siebie z nadzieją na jeszcze lepsze jutro.
Po zakończeniu sezonu 2020/2021 Ekstraklasa podpisała nowe umowy m.in. z partnerem tytularnym PKO Bankiem Polskim, partnerem głównym ligi - Totalizatorem Sportowym i marką Lotto, a także ze Stihl i Aztorin. Z początkiem lipca rada nadzorcza ligowej spółki powołała też na nową kadencję dotychczasowy zarząd z Marcinem Animuckim jako prezesem i Marcinem Mastalerkiem jako wiceprezesem. Będą oni przez kolejne trzy lata kierować rozwojem ligi oraz kontynuować projekty biznesowe, technologiczne i marketingowe.
Najważniejszym wyzwaniem w nowym roku będzie nowy przetarg na krajowe transmisje telewizyjne i pozostałe prawa mediowe. Te umowy stanowić będą bowiem główne zabezpieczenie finansowe ligi na kolejne sezony i tworzyć bazę do jej rozwoju. Prace nad tym przedsięwzięciem już trwają. Aktualnie rozrywki PKO Bank Polski Ekstraklasy w Polsce kibice oglądają w telewizji dzięki Canal+ oraz TVP. Liga jest też obecna w internecie, poprzez cyfrowe kanały nadawców, ale i działania własne Ekstraklasy.
Składają się na nie przede wszystkim kanały w social mediach, ligowa aplikacja mobilna, przebudowana niedawno platforma Ekstraklasa.org oraz serwis wideo-streamingowy Ekstraklasa.TV. Ten ostatni został uruchomiony w nowej wersji we współpracy z międzynarodową firmą Red Bee. Poprzez platformę Ekstraklasa.TV kibice za granicą mają dostęp live do wszystkich meczów PKO Bank Polski Ekstraklasy w krajach nieobjętych licencjami na wyłączność. Na koniec sezonu 2020/21 liczba rejestracji na platformie OTT sięgnęła 200 tys. Za rozwój tej platformy odpowiada spółka producencka Ekstraklasa Live Park.
Jednocześnie Ekstraklasa rozwija obecność w zagranicznych stacjach telewizyjnych. W poprzednim sezonie rozgrywki PKO Bank Polski Ekstraklasy były transmitowane w 17 krajach świata. Dzięki przedłużeniu większości umów i pozyskaniu kolejnych obecnie mecze PKO Bank Polski Ekstraklasy są dostępne w telewizjach w 24 krajach poza Polską. Ekstraklasa wciąż pracuje nad poszerzeniem tej skali, by zapewniać warunki do szerszej promocji ligi i źródło dodatkowych przychodów.
Posłuchaj "naTemat codziennie". Skrót dnia w mniej niż 5 minut