Reklama.
Papierosy z roku na rok drożeją, a najczęściej za te podwyżki odpowiadają: akcyza i VAT. Ta pierwsza miała być zmieniona, zgodnie z tym co sugeruje Unia Europejska i środowiska pro-zdrowotne. Rząd jednak w ostatniej chwili ze zmian się wycofał. Teraz zaś ze swojej decyzji się tłumaczy, choć jeszcze kilkanaście dni temu wiceminister finansów Jacek Kapica przekonywał do zmodyfikowania akcyzy.
W projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej na 2013 r., która była przedmiotem szerokich konsultacji społecznych, w zakresie wyrobów tytoniowych zaproponowano podwyższenie akcyzy na 2013 r. jak również proponowano, w ramach obowiązującego mieszanego systemu opodatkowania podatkiem akcyzowym papierosów i tytoniu do palenia, zmianę relacji między stawką kwotową, a procentową, polegającą na wzroście stawki kwotowej i obniżeniu stawki procentowej.
Dokonując oceny wyboru relacji między stawką kwotową i procentową opodatkowania akcyzą papierosów brano pod uwagę szereg uwarunkowań.
System z większym udziałem stawki kwotowej akcyzy zmniejsza ryzyko generowania strat z akcyzy z tytułu obniżania poziomu cen detalicznych wyrobów tytoniowych, z części procentowej podatku akcyzowego od tych wyrobów.
System oparty na podnoszeniu stawki kwotowej przy pozostawieniu wysokości stawki procentowej na poziomie 31,41% zapewnia równomierność podnoszenia wszystkich cen papierosów bez względu na segment cenowy, w którym się znajdują.
Minister Finansów po analizie, właśnie ze względów społecznych, uwzględniając, że ceny papierosów tanich jak i drogich powinny wzrastać o podobną kwotę, złożył autopoprawkę do ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej określającą stawki podatku akcyzowego od papierosów na poziomie 31,41% od maksymalnej ceny detalicznej i stawki kwotowej w wysokości 188,00 zł/1000 sztuk. Zapewni to wpływy do budżetu państwa na planowanym poziomie tj. ok. 345 mln zł dodatkowych wpływów w skali roku i wprowadzi równomierny wzrost cen detalicznych dla wszystkich poziomów cenowych papierosów. Dzięki temu osiągnięty zostanie równomierny wpływ podwyżki podatku akcyzowego na poszczególne segmenty cenowe wyrobów tytoniowych i zrealizowany zostanie cel społeczny poprzez równomierne obciążenie podwyżką zarówno tanich jak i drogich papierosów.
System mieszany, bez względu na przyjętą strukturę opodatkowania, polega na stosowaniu kwotowo-procentowych stawek podatku akcyzowego, określonych w jednakowej wysokości dla wszystkich rodzajów papierosów i tytoniu do palenia. Akcyza jest podatkiem pośrednim, obciążającym wyrób, a nie producenta. Jeżeli więc dla wszystkich papierosów i tytoniu do palenia obowiązują te same stawki akcyzy, to zachowana jest zasada równego traktowania wszystkich podmiotów tej samej branży. Zatem jest to bez znaczenia dla podziału rynku papierosów między jego uczestników.
Wzrost cen detalicznych wyrobów tytoniowych, a zwłaszcza tanich papierosów, ogranicza ich dostępność, w szczególności dla nieletnich i jest skutecznym narzędziem zapobiegającym rozpoczynanie palenia wśród młodzieży, co sprzyja realizacji celów zdrowotnych.
Zmiana decyzji spowoduje przechodzenie palących dotychczas droższe wyroby (z punktu widzenie naukowego wcale nie zdrowsze) do segmentu tańszego co niweluje nasze wysiłki zdrowotne.
Premier tym samym podjął decyzję sprzyjającą producentom wyrobów tytoniowych (mających zarówno drogie i tanie marki w swojej ofercie).
Była ona poprzedzona bardzo silnym lobbingiem firm tytoniowych, zrzeszeń ich reprezentujących (np. BCC) oraz innych grup eksperckich (np. Fundacja Republikańska).
Wygrała więc perspektywa firm tytoniowych a nie perspektywa dobra publicznego.