Portal wirtualnemedia.pl prezentuje najnowsze wyniki badań słuchalności radia. Radiowa Trójka w okresie od września do listopada 2021 roku zanotowała najgorszy wynik w swojej historii – udział stacji w rynku radiowym pod względem słuchalności spadł do 1,6 proc.
Jestem psycholożką, a obecnie również studentką kulturoznawstwa. Pisanie towarzyszyło mi od zawsze w różnych formach, ale dopiero kilka lat temu podjęłam decyzję, by związać się z nim zawodowo. Zajmowałam się copywritingiem, ale największą frajdę zawsze sprawiało mi pisanie o kulturze. Interesuje się głównie literaturą i kinem we wszystkich ich odmianach – nie lubię podziału na niskie i wysokie, tylko na dobre i złe. Mój gust obejmuje zarówno Bergmana, jak i kiczowate filmy klasy B. Po godzinach piszę artykuły naukowe o horrorach, które czasem nawet ktoś czyta.
Napisz do mnie:
maja.mikolajczyk@natemat.pl
Radiowa Trójka zanotowała najgorszy wynik słuchalności w historii stacji.
Trójkę wyprzedziły m.in. TOK FM, Antyradio oraz Radio Plus.
Liderami rynku są natomiast RMF FM, Radio Zet oraz sieć Eska.
Wyniki badań słuchalności radia
Jak wynika z badania Radio Track Kantar Polska, liderem rynku radiowego w naszym kraju pozostaje niezmiennie RMF FM. Udział w rynku krakowskiej stacji w okresie od września do listopada br. w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 30,6 proc. W porównaniu z tym okresem w zeszłym roku jest to wzrost o 1,5 pkt. proc.
Na kolejnym miejscu uplasowało się Radio Zet, z wynikiem na poziomie 13,8 proc. w okresie od września do listopada. W porównaniu z 2020 roku, jest to wzrost o 1,8 pkt. proc.
Podium zamyka sieć Eska z udziałem w rynku na wysokości 7,9 proc. (wzrost o 0,3 pkt. proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Tuż za nią znalazła się radiowa Jedynka oraz Audytorium 17 z takim samym wynikiem na poziomie 4,5 proc.
Trójka: najgorszy wynik w historii stacji
Najgorszy wynik w historii rozgłośni zanotowała natomiast radiowa Trójka. W okresie wrzesień-listopad 2021 jej udział w rynku wynosił zaledwie 1,6 proc. W porównaniu z zeszłym rokiem jest to spadek o 1 pkt. proc. Trójka pobiła też poprzedni rekordowo niski wynik z okresu lipiec-wrzesień 2021, który wynosił 1,7 proc.
Tym samym Trójka spadła w słuchalności z miejsca dziewiątego na dwunaste. Wyprzedziły ją takie stacje radiowe jak: TOK FM, Antyradio oraz Radio Plus.
Spadek słuchalności radia wiąże się z regularnym odchodzeniem najważniejszych dziennikarzy stacji oraz z kryzysem wizerunkowym z ubiegłego roku, związanym z unieważnieniem wydania Listy Przebojów, w której wygrał zaangażowany politycznie utwór Kazika Staszewskiego "Twój ból jest lepszy niż mój". W podobnym czasie z Trójki odeszła jedna z twarzy radia, czyli Marek Niedźwiecki.
Lichocka zapowiedziała kontrolę UOKiK
Spadek słuchalności publicznej stacji radiowej nie przypadł do gustu członkini Rady Mediów Narodowych Joannie Lichockiej. Posłanka PiS zapowiedziała, że złoży wniosek do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o kontrolę badania słuchalności Radio Track.
– Są podstawy do tego, by podejrzewać zmowę rynkową – stwierdziła, dodając na potwierdzenie tych słów, że udziałowcami odpowiadającymi za badanie Radio Track są czterej prywatni nadawcy: Grupa RMF, Grupa Radiowa Agory, Grupa Radiowa Time oraz Eurozet.
Przypomnijmy, że Lichocka w związku z badaniami słuchalności za okres lipiec-wrzesień zgłaszała podobne uwagi. "Tak zwane badanie słuchalności radia jest sondażem robionym przez Kantar na zlecenie Agory, Radia Zet i RMF. Żadnego rzeczywistego pomiaru nie ma" – napisała wtedy na Twitterze.