Zakończenie roku szkolnego w jednej ze szkół podstawowych.
Zakończenie roku szkolnego w jednej ze szkół podstawowych. Fot. Agnieszka Sadowska / Agencja Gazeta

Nauczyciele w kontaktach z uczniami myślą schematycznie i posługują się stereotypami. Uczeń ubrany w białą koszulę uznawany jest za pracowitego i kulturalnego. Ten ubrany gorzej zyskuje zaś łatkę pyskatego i leniwego. Tak wynika z eksperymentu przeprowadzonego przez studentki Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.

REKLAMA
Trzy studentki wydziału zamiejscowego Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Sopocie przeprowadziły akcję, w ramach której 256 nauczycieli z gimnazjów na Pomorzu miało ocenić uczniów przedstawionych na zdjęciach.
"Gazeta Wyborcza"

Każdy nauczyciel miał ocenić cztery fotografie. Na dwóch była ta sama dziewczynka, na kolejnych ten sam chłopiec, czyli różnie upozowani i ucharakteryzowani - raz na ucznia grzecznego, na drugiej fotce na buntownika. CZYTAJ WIĘCEJ

Wyniki badania wskazały, że nauczyciele ocenili uczniów bardzo stereotypowo. Nie zauważyli nawet, że na zdjęciach są te same osoby. I tak na przykład Oliwia w punkowym stroju i ostrym makijażu, zdaniem nauczycieli, nie jest kulturalna ani pracowita, a ubrana w białą bluzkę staje się dla nich pilna, wytrwała i ambitna.
"Gazeta Wyborcza"

Więcej pozytywnych cech charakteru nauczyciele gimnazjów przypisali uczniom, którzy wyglądali na grzecznych. (…) Badania wykazały, że bardziej schematyczni w myśleniu są nauczyciele mężczyźni. To oni wyżej oceniali grzecznych uczniów niż ich koleżanki z pokoju nauczycielskiego. CZYTAJ WIĘCEJ


Eksperyment studentek w gruncie rzeczy potwierdził to, co już w latach 70. stwierdzili socjologowie Clifford i Walster. Dobry wygląd już na starcie może przesądzić o sukcesie ucznia.