nt_logo

Kluczowe premiery i parę asów w rękawie. Szef Mercedesa mówi nam, co marka szykuje dla klientów

Łukasz Grzegorczyk

15 marca 2022, 11:20 · 5 minut czytania
Jak przekonać Polaków do elektromobilności oraz jak wygląda rynek motoryzacyjny w obliczu pandemii COVID-19. O tym w wywiadzie dla naTemat mówi Wolfgang Bremm von Kleinsorgen, CEO Mercedes-Benz Polska. Zapytaliśmy go o kluczową strategię marki oraz na którą premierę w 2022 roku czeka najbardziej.


Kluczowe premiery i parę asów w rękawie. Szef Mercedesa mówi nam, co marka szykuje dla klientów

Łukasz Grzegorczyk
15 marca 2022, 11:20 • 1 minuta czytania
Jak przekonać Polaków do elektromobilności oraz jak wygląda rynek motoryzacyjny w obliczu pandemii COVID-19. O tym w wywiadzie dla naTemat mówi Wolfgang Bremm von Kleinsorgen, CEO Mercedes-Benz Polska. Zapytaliśmy go o kluczową strategię marki oraz na którą premierę w 2022 roku czeka najbardziej.
Wolfgang Bremm von Kleinsorgen w wywiadzie mówi m.in. o elektromobilności i strategii Mercedesa na kolejne lata.

Co to znaczy być luksusową marką w świecie motoryzacji?

Z pewnością jest to cały zestaw ważnych elementów, takich jak zaawansowanie techniczne, ponadczasowy design, maksymalny komfort, estetyka i dbałość o szczegóły. Projektujemy samochody dla wymagających klientów, którzy postrzegają go nie tylko jako produkt, ale jako wyraz indywidualnego stylu życia. Mercedes-Benz chce budować najbardziej pożądane samochody na świecie. To także nasza konkretna obietnica dla klientów, każdego dnia od usług po sam produkt.

Jesteśmy wynalazcą samochodu, który zaoferował swobodę indywidualnej mobilności oraz niewątpliwie zmienił świat. Ten pionierski duch jest definicją tego, czym jest Mercedes. Myśląc o przyszłości, na każdym kroku stajemy przed pytaniem, jak ulepszyć nasz wynalazek: bezpieczeństwo, jakość, wydajność pozostają naszymi najważniejszymi celami inżynieryjnymi w przyszłości.

Aby urzeczywistnić naszą wizję nowoczesnego spojrzenia na luksus, dążymy do dalszego zmniejszania i ostatecznego wyeliminowania naszego wpływu na planetę.

Mogę też dodać, że Mercedes-Benz szósty rok z rzędu pozostaje najcenniejszą marką luksusowych samochodów na świecie - i jedyną tego typu w pierwszej dziesiątce w rankingu "Best Global Brands 2021" renomowanej amerykańskiej firmy konsultingowej Interbrand. W porównaniu z 2020 r. wartość marki wzrosła o 3 proc. do 50,866 mld dolarów. Pracujemy nad wizerunkiem od ponad 130 lat, a nasz symbol i znak towarowy ma 100 lat, gdy Daimler-Motoren-Gesellschaft złożył wniosek o ochronę znaku towarowego - gwiazdy Mercedesa otoczonej pierścieniem.

Jakie wnioski wyciągnęliście z pandemii? To było z pewnością wyzwanie również dla Mercedesa.

Pandemia zmieniła obraz naszej rzeczywistości i wpłynęła na wiele aspektów życia – w tym na biznes motoryzacyjny. Musieliśmy szybko zareagować i dostosować nasz biznes do sytuacji. W 2020 roku, w związku z ograniczeniami pandemicznymi, odnotowaliśmy zmniejszoną liczbę klientów w naszych salonach, na co zareagowaliśmy uruchamiając odpowiednie usługi w postaci salonu on-line lub usług door-2-door.

Dzięki naszej elastyczności i reaktywności odnotowaliśmy nawet wzrost zamówień w porównaniu do 2019 roku i zamknęliśmy rok z doskonałym wynikiem. W 2021 r. zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw półprzewodników zmieniły również wizerunek całego sektora i wpłynęły na dostępność samochodów. Skupiliśmy się na ofercie modeli akumulatorowych – dzięki czemu pod koniec 2021 roku staliśmy się liderem w rejestracjach samochodów xEV marek Premium w Polsce.

Pandemia zmobilizowała nas do pracy w trybie czuwania nad ewentualnymi zmianami i przyspieszonymi transformacjami na ścieżce zakupu samochodu – tutaj coraz więcej będzie miało miejsce cyfrową drogą.

Jak ważny dla Mercedesa jest rynek motoryzacyjny w Polsce? Jakiego rodzaju klientami są Polacy?

Polska jest już 14. rynkiem samochodów osobowych Mercedes-Benz na świecie i właśnie awansowała o jedną pozycję. W Europie jesteśmy 7. co do wielkości rynkiem, a w niektórych modelach jesteśmy nawet liderem. Jesteśmy także na drugim miejscu w sprzedaży nowej Klasy S, Mercedesa-Maybacha Klasy S, czy AMG GT 4-drzwiowego Coupe, a model GLE Coupe osiągnął wysoką 3 pozycję. Od kilku lat Polska jest również ważnym rynkiem dla rodziny modeli AMG – tutaj jesteśmy na 4 miejscu w Europie i możemy pochwalić się takimi obiektami jak AMG Brand Center w Gdańsku, które jest jedynym tego typu formatem obiektów w Europie. Te liczby mówią same za siebie.

Nasi klienci w Polsce są bardzo zróżnicowani i coraz młodsi – co jest wynikiem niezwykle bogatej oferty modelowej począwszy od nowoczesnej Klasy A w wielu wariantach, poprzez szeroką gamę SUV-ów – stanowią one prawie połowę naszej sprzedaży, aż po szeroką gamę luksusowych limuzyn. Każdy z naszych Mercedesów - Mercedes-AMG, Mercedes-EQ, Mercedes-Maybach czy Klasa G ma do zaoferowania coś innego.

W 2021 roku klienci z Polski kupili rekordową liczbę samochodów elektrycznych. Wiemy jednak, że użytkownicy samochodów elektrycznych wciąż mają w Polsce wiele barier...

Wiemy, jakie są bariery w zakresie infrastruktury na polskim rynku. Dlatego Mercedes-Benz stara się zachęcać do elektromobilności poprzez cały ekosystem proponowanych usług własnych. Karta i usługi Mercedes me Charge - sieć ponad 310 000 punktów ładowania AC i DC w Europie - indywidualny wallbox lub inteligentna usługa nawigacji z aplikacją Mercedes Me i funkcją planowania podróży. Biorąc jednak pod uwagę zasięgi naszych najnowszych modeli elektrycznych z gamy Mercedes-EQ - takich jak EQS, którego zasięg wynosi 785 km - zbliżyliśmy się parametrami do samochodów z konwencjonalnymi napędami.

Jak przekonać ludzi, że samochody elektryczne to przyszłość i lepsze rozwiązanie?

Już to robimy – w Polsce w 2021 roku co 10. zarejestrowany Mercedes był modelem xEV, mamy osobną submarkę Mercedes-EQ i pozycję lidera w rejestracjach pojazdów xEV na koniec 2021 roku wśród marek Premium. Nasza strategia zakłada, że jeśli pozwolą na to warunki rynkowe, to za 8 lat - w 2030 roku chcemy oferować wyłącznie pojazdy bezemisyjne. Jak już wspomniałem, chcemy przekonać klientów do przejścia na elektrycznego Mercedesa dzięki całemu ekosystemowi usług związanych z elektromobilnością.

Ale skupiamy się również na edukacji: Wspólnie z naszymi dealerami już trzeci rok z rzędu prowadzimy cykl szkoleń pod nazwą "EQ Tour", podczas których nasi potencjalni klienci mają szansę przeszkolić się w prowadzeniu i użytkowaniu samochodów elektrycznych i hybrydowych.

Ponadto stale poszerzamy nasze portfolio o modele z rodziny EQ. Oprócz już dostępnych EQA, EQB, EQC, EQS, a za chwilę EQE, jeszcze w tym roku zobaczymy SUV-a EQS i SUV-a EQE. Potem oczywiście kolejne, ale póki co jest jeszcze za wcześnie, aby o nich wspominać.

EQS vs Klasa S. Który z nich szczerze wybierzesz? Czy powiedziałbyś, że wszystkie te strategie e-mobilności są czymś, w co marki motoryzacyjne naprawdę wierzą, czy po prostu je rozwijają ze względu na przepisy UE i starają się podążać za trendami. 

Czy mówimy o Klasie S w wersji długiej czy krótkiej? (śmiech). O EQS 53 AMG czy może 450+ lub 580 4 Matic? (śmiech). Lubię podróżować na tylnym siedzeniu w Klasie S i prowadzić EQS...

Ale poważnie, oba modele są demonstracją umiejętności inżynieryjnych marki. Oba mają swoje miejsce w bogatej ofercie, jaką mamy dla wymagających klientów. Klasa S to już ikona i model, który wprowadził kamienie milowe w branży motoryzacyjnej pod względem technologicznym – wprowadzając tak powszechne innowacje jak ABS, przednie lub tylne poduszki powietrzne czy technologie pozwalające na autonomię jazdy w przemyśle motoryzacyjnym, ale także zdemokratyzował te rozwiązania.

EQS to pierwsza w pełni elektryczna luksusowa limuzyna Mercedesa z ultranowoczesnym panoramicznym wyświetlaczem Hyperscreen i rekordowymi osiągami pod względem współczynnika Cd i zasięgu. Jeśli chodzi o strategię e-mobilności, odzwierciedla ona zarówno wymagania rynku, jak i odpowiedzialność za przyszłość naszej planety.

W Mercedes-Benz Group AG mówimy o myśleniu holistycznym. Od stycznia 2022 r. wszystkie fabryki produkujące samochody osobowe i akumulatory elektryczne Mercedesa na świecie przeszły na produkcję neutralną pod względem emisji CO2, nasza sieć ładowarek Mercedes me Charge wykorzystuje już wyłącznie energię odnawialną, pracujemy również nad wprowadzeniem stali ekologicznej do produkcji seryjnej, a w Fabryce 56 w Sindelfigen mamy systemy magazynowania energii na zużytych bateriach elektrycznych oraz dach fabryki złożony z paneli fotowoltaicznych, który pokrywa 30 proc. rocznych dostaw energii w zakładzie.

Czym jest strategia Ambition 2039? I dlaczego jest dla Was tak ważna?

Nasza strategia Ambition 2039 polega na tym, że chcemy być neutralni pod względem emisji CO2 do 2039 r. Jednak , gdy pozwolą na to warunki rynkowe, Mercedes-Benz będzie gotowy do całkowitego przejścia na napędy wyłącznie elektryczne już do końca dekady. W 2025 roku nasi klienci będą mogli wybrać w 100 proc. elektryczną alternatywę dla każdego produkowanego przez nas modelu. Naszą ambicją jest zwiększenie do 2025 roku udziału hybryd plug-in i pojazdów w pełni elektrycznych do 50 proc. Do końca dekady będziemy gotowi do przejścia na napędy wyłącznie elektryczne.

Jak Mercedes chce zaskoczyć klientów w 2022 roku?

Rok 2022 to kolejny rok premier wyjątkowych modeli – pojawią się elektryczne SUV-y EQS i SUV EQE, zupełnie nowy GLC cieszący się dużą popularnością w Polsce, ale także wcielenia na 55-lecie Mercedes-AMG modeli AMG Klasy C i S. Odświeżymy również Klasę A, B oraz model GLE. W salonach pojawi się nowy SL z którego premiery szczególnie się cieszę - prywatnie posiadam Pagodę (W113), więc nie ukrywam, że bardzo lubię kabriolety (śmiech).