nt_logo

Czarnek zachwycony nowym podręcznikiem do historii. "Będzie znakomity"

Alicja Skiba

14 czerwca 2022, 21:07 · 3 minuty czytania
Od września uczniowie liceów i techników będą mieli nowy przedmiot. Już powstał nowy podręcznik do historii i teraźniejszości. "Uzyskał pozytywną ocenę merytoryczną" - przekazał szef resortu edukacji Przemysław Czarnek podczas wtorkowej konferencji prasowej.


Czarnek zachwycony nowym podręcznikiem do historii. "Będzie znakomity"

Alicja Skiba
14 czerwca 2022, 21:07 • 1 minuta czytania
Od września uczniowie liceów i techników będą mieli nowy przedmiot. Już powstał nowy podręcznik do historii i teraźniejszości. "Uzyskał pozytywną ocenę merytoryczną" - przekazał szef resortu edukacji Przemysław Czarnek podczas wtorkowej konferencji prasowej.
Minister edukacji Przemysław Czarnek zadowolony z nowego podręcznika do HiT fot. WOJCIECH STROZYK / REPORTER/ East News

Obserwuj naTemat w Wiadomościach Google

  • Przemysław Czarnek ocenił, że podręcznik do nowego przedmiotu, HiT, jest "znakomity" dla "młodych pokoleń Polaków" do nauki historii najnowszej
  • Autorem podręcznika jest prof. Wojciech Roszkowski. W książce opisano m.in., że najbardziej popularnymi ideologiami obecnie są m.in. feminizm i gender
  • Czarnek odpiera zarzuty, że wprowadza HiT, by indoktrynować młodych Polaków

Przedmiot historia i teraźniejszość będzie obejmował okres od zakończenia II wojny światowej po 2015 r. i zastąpi dotychczasową wiedzę o społeczeństwie. Przemysław Czarnek stwierdził we wtorek, że ocena podręcznika do nauki HiT jest "już na ukończeniu". Nie szczędził słów zachwytu nad publikacją, której autorem jest historyk prof. Wojciech Roszkowski.

"Zostaje tylko ocena językowa i jestem przekonany, bo ocena merytoryczna, mogę to już powiedzieć, jest absolutnie pozytywna, że będzie to znakomity podręcznik, z którego będą się uczyć najnowszej historii nowe, młode pokolenia Polaków" - mówił minister edukacji i nauki.

Kompendium wiedzy, które docelowo ma przygotować nastolatków do matury z HiT, jest już dostępne na stronie wydawnictwa Biały Kruk. Informacje zawarte w podręczniku skupiają się na okresie od 1945 do 1979 roku. Wkrótce ma się pojawić drugi tom, obejmujący lata 1980-2015.

Współczesne ideologie to m.in. feminizm i ideologia gender

Licząca 500 stron książka stara się być "na czasie". Uczniowie nie tylko będą mogli podziwiać blisko pół tysiąca ilustracji, ich naukę urozmaici również 39 kodów QR, dzięki którym będą mogli posłuchać słów m.in. Jana Pawła II, Winstona Churchilla czy Johna Kennedy’ego. 

Zawarte w podręczniku zagadnienia będą zbliżone do tych, które wcześniej realizowano w ramach WoS-u. Ponadto, uczniowie będą czytać m.in. o żołnierzach wyklętych, "żołnierzach niezłomnych", Janie Pawle II czy ideologiach i nazizmie.

Szczególnie ciekawie prezentuje się rozdział "ideologia i nazizm". Stwierdzono, że słowo ideologia "zawsze wybrzmiewa negatywnie". Wymieniono zatem najbardziej popularne obecnie doktryny, a są nimi "socjalizm, liberalizm, feminizm, ideologia gender, współczesna chadecja, czyli chrześcijańska demokracja, której nie należy jednak utożsamiać z chadecją sprzed 40 lat i więcej". Nazizm i komunizm omówiono w dalszych częściach książki.

Czwarty rozdział drugiej części podręcznika (obejmujący lata 1945-1953) zatytułowano "Straty ludnościowe, migracje i przemiany gospodarcze". Uczniowie mogą tam przeczytać, że "dopiero teraz trwają w Polsce skomplikowane badania nad rozmiarami należytej rekompensaty za te straty, co spotyka się z gwałtownymi protestami polskojęzycznych mediów znajdujących się w rękach niemieckich właścicieli".

"HiT nie ma na celu indoktrynacji uczniów"

Reformy, jakie w systemie edukacji i oświaty przeprowadza Czarnek już od początku urzędowania są przedmiotem kontrowersji. HiT zdecydowanie należy do jego "hitów". W opinii wielu osób może być narzędziem indoktrynacji politycznej.

Czarnek twardo odpiera te zarzuty. Na początku listopada ubiegłego roku podczas rozmowy w Polskim Radiu mówił, że nie rozumie, skąd takie zamieszanie wokół tego przedmiotu i dlaczego wzbudza tak duże emocje.

"Wszyscy, którzy mają dzieci w wieku 20-paru lat, powiedzmy w wieku licealnym, w wieku ponadpodstawowym, wiedzą, że z nauczaniem historii drugiej połowy XX wieku jest w Polsce wielki problem. (...) Chcemy dotrzeć z informacjami do wszystkich. Informacjami, powtarzam, prawdą na temat tego, co działało się od II wojny światowej do początku XXI wieku" - tłumaczył.

Czytaj także: https://natemat.pl/415972,tak-tylnymi-drzwiami-wprowadzany-jest-lex-czarnek