nt_logo

Niech "365 dni" was nie załamuje. Oto 10 polskich filmów z ostatnich lat, z których możemy być dumni

Maja Mikołajczyk

29 sierpnia 2022, 16:50 · 4 minuty czytania
Załamują was sukcesy filmów spod znaku "365 dni" i kolejne kloaczne komedie kryminalne Patryka Vegi? Polskie kino ma na szczęście do zaoferowania znacznie więcej – szczególnie jeśli poszuka się nieco głębiej. Oto 10 najlepszych polskich filmów ostatnich lat, z których możemy być dumni.


Niech "365 dni" was nie załamuje. Oto 10 polskich filmów z ostatnich lat, z których możemy być dumni

Maja Mikołajczyk
29 sierpnia 2022, 16:50 • 1 minuta czytania
Załamują was sukcesy filmów spod znaku "365 dni" i kolejne kloaczne komedie kryminalne Patryka Vegi? Polskie kino ma na szczęście do zaoferowania znacznie więcej – szczególnie jeśli poszuka się nieco głębiej. Oto 10 najlepszych polskich filmów ostatnich lat, z których możemy być dumni.
"Boże ciało" to nie koniec. Oto 10 najlepszych polskich filmów ostatnich lat. Fot. kadr z filmu "Boże Ciało"
  • Popularność takich filmów jak "365 dni" czy komedii Patryka Vegi sprawia, że Polacy zaczynają wątpić w jakość rodzimego kina.
  • Tymczasem w ostatnich latach powstało sporo świetnych polskich produkcji, jak chociażby nominowane do Oscara "Zimna wojna" Pawła Pawlikowskiego czy "Boże ciało" Jana Komasy.
  • Oto 10 najlepszych polskich filmów ostatnich lat, z których możemy być dumni.

10. Najmro. Kocha, kradnie, szanuje (reż. Mateusz Rakowicz, 2021)

Może i Dawid Ogrodnik od lat wyskakuje już praktycznie z lodówki (niebawem zobaczymy go zresztą w dwóch kolejnych filmach: "Johnnym" oraz "Broad Peak"), w roli "króla złodziei" wypada znakomicie. "Najmro. Kocha, kradnie, szanuje" to luźno oparta na życiorysie Zdzisława Najmrodzkiego komedia sensacyjna, która spodoba się fanom kina Quentina Tarantino i Guya Ritchiego.

9. Wszystkie nasze strachy (reż. Łukasz Ronduda / Łukasz Gutt, 2021)

Film Łukasza Rondudy i Łukasza Gutta to fabularyzowana biografia żyjącego polskiego artysty Daniela Rycharskiego, który jest gejem oraz chrześcijaninem mieszkającym w niewielkiej wsi. "Wszystkie nasze strachy" opowiadają o tym, jak Rycharski za pomocą swojej sztuki próbuje pogodzić dwa zwaśnione światy i pokazać, że homofobia często prowadzi do tragedii.

8. 25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy (reż. Jan Holoubek, 2020)

"25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy" to kolejny świetny polski film oparty na faktach, a w tym wypadku tragicznej historii skazanego za niewinność Tomasza Komendy. Dramat Jana Holoubeka ("Rojst '97") przybliża kulisy tego, jak Komenda został niesłusznie oskarżony o gwałt i zabójstwo nastolatki oraz skazany na 25 lat. W roli głównej genialny Piotr Trojan, który dostał za tę rolę Orła w 2021 roku – sam film otrzymał łącznie siedem statuetek Polskiej Akademii Filmowej.

7. Twój Vincent (reż. Dorota Kobiela / Hugh Welchman, 2017)

"Twój Vincent" to wizualne arcydzieło Doroty Kobieli i Hugh Welchmana, który w 2018 roku był nominowany zarówno do Złotego Globa, jak i Oscara. Animowany film nie jest jednak jedynie uciechą dla oczu, gdyż opowiada historię życia oraz śmierci Vincenta Van Gogha z perspektywy... bohaterów jego obrazów. Twarzy malarzowi użyczył Robert Gulaczyk, a w inne postacie wcielili się tacy aktorzy i aktorki jak: Douglas Booth ("Brud"), Jerome Flynn ("Gra o Tron"), Helen McCrory ("Harry Potter i Insygnia Śmierci: Część I") oraz Saoirse Ronan ("Lady Bird").

6. Wieża. Jasny dzień (reż. Jagoda Szelc, 2018)

"Wieża. Jasny dzień" to wyjątkowo oryginalny debiut polskiej reżyserki Jagody Szelc. Przedstawionej w filmie psychodelicznej i symbolicznej historii nie powstydziłby się sam David Lynch. Zaczyna się zwyczajnie – w życiu Muli i Michała niespodziewanie pojawia się siostra tej pierwszej, która jest biologiczną matką wychowywanej przez nich córki. Zachowanie Kai zaczyna z czasem robić się coraz dziwniejsze...

5. Wilkołak (reż. Adrian Panek, 2018)

Ośmiorgu dzieci udaje się uwolnić z obozu zagłady, ale to nie koniec ich tragedii. W opuszczonym pałacu, w którym otrzymują schronienie, będą musiały walczyć nie tylko ze swoimi własnymi demonami, ale również grasującymi w okolicznym lesie olbrzymimi wilkami. "Wilkołak" Adriana Panka reklamowany jest jako horror, ale nie należy go traktować inaczej niż jako psychologiczne kino grozy, gdyż głównym tematem, jaki podejmuje, jest dramat wojny.

4. Eastern (reż. Piotr Adamski, 2020)

"Eastern" to film, który przeszedł w Polsce bez echa, a to wielka szkoda, bo żeni w sobie to, co najlepsze w kinie gatunkowym, z wrażliwością kina festiwalowego. Reżyser psychologicznego thrillera Piotr Adamski przedstawia dystopijny, ultrapatriarchalny świat, w którym dwie młode kobiety muszą zmierzyć się ze sobą na śmierć i życie. Film trzyma w napięciu do samego końca jak rasowy gatunkowiec i pozostawia szerokie pole do interpretacji i refleksji, jak dobre kino artystyczne.

3. Fuga (reż. Agnieszka Smoczyńska, 2018)

"Fuga" to film Agnieszki Smoczyńskiej, której międzynarodową sławę zapewniły jej ekscentryczne "Córki dancingu". Thriller psychologiczny z Gabrielą Muskałą w roli głównej (która napisała również jego scenariusz i została za niego doceniona Orłem) to nieco bardziej typowa historia o kobiecie cierpiącej na amnezję, jednak nakręcona w fenomenalny sposób i ze zwrotem akcji, jakiego nie powstydziłby się David Fincher.

2. Zimna wojna (reż. Paweł Pawlikowski, 2018)

Film, który przyniósł Pawłowi Pawlikowskiemu kolejną nominację do Oscara i Złotą Palmę w Cannes. Rozdzierający serce melodramat, dzięki któremu Tomasz Kot i Joanna Kulig zaczęli grać w międzynarodowych produkcjach. "Zimna wojna" opowiada historię tragicznej miłości pomiędzy dwójką artystów, których szczęście zostaje utrudnione poprzez ówczesne realia polityczne.

1. Boże ciało (reż. Jan Komasa, 2019)

Kameralny dramat Jana Komasy opowiada opartą na faktach historię Daniela (w tej roli hipnotyzujący Bartosz Bielenia), który po zwolnieniu z poprawczaka wykorzystuje okazję, by stać się księdzem w niewielkim miasteczku. Chociaż jego metody początkowo budzą kontrowersje, swoją szczerą wiarą szybko przekonuje do siebie mieszkańców. To już kolejny polski film, który w ostatnich latach miał szansę zawalczyć o Oscara.