nt_logo

Zderzenie masowca z tankowcem u wybrzeży Gibraltaru. Groźba gigantycznej katastrofy ekologicznej

Michał Koprowski

30 sierpnia 2022, 18:43 · 1 minuta czytania
W nocy z 29 na 30 sierpnia u wybrzeży Gibraltaru doszło do zderzenia masowca OS 35 z metanowcem Adam LNG. Masowiec tonie, a służby walczą z czasem, aby zapobiec ekologicznej katastrofie. Zatonięcie statku sprawi, że do Morza Śródziemnego wyleje się ogromna ilość paliwa.


Zderzenie masowca z tankowcem u wybrzeży Gibraltaru. Groźba gigantycznej katastrofy ekologicznej

Michał Koprowski
30 sierpnia 2022, 18:43 • 1 minuta czytania
W nocy z 29 na 30 sierpnia u wybrzeży Gibraltaru doszło do zderzenia masowca OS 35 z metanowcem Adam LNG. Masowiec tonie, a służby walczą z czasem, aby zapobiec ekologicznej katastrofie. Zatonięcie statku sprawi, że do Morza Śródziemnego wyleje się ogromna ilość paliwa.
Zderzenie masowca z tankowcem u wybrzeży Gibraltaru. Światu grozi katastrofa ekologiczna Fot. Associated Press / East News
  • Niedługo po zderzeniu masowca z tankowcem, jednostka OS 35 zaczęła zanurzać się w wodzie
  • Na miejscu pojawiły się służby ratownicze oraz specjalne holowniki
  • Zatonięcie masowca będzie oznaczało ogromną katastrofę ekologiczną

Zderzenie statków u wybrzeży Gibraltaru

Do zderzenia 178-metrowego masowca OS 35 z 289-metrowym metanowcem Adam LNG, który właśnie ruszał z portu, doszło w nocy z poniedziałku na wtorek około dwóch mil morskich od portu w Gibraltarze.

Na miejscu natychmiast pojawiły się służby ratunkowe. Sprowadzono także specjalne holowniki, które miały ustabilizować tonący statek. Przyczyny kolizji w Cieśninie Gibraltarskiej nie są znane.

Z materiałów, które pojawiają się w mediach społecznościowych, wynika, że mniejsza jednostka wyraźnie ucierpiała. Na zdjęciach widać, że dziób masowca OS 35 znajduje się niewiele ponad powierzchnią wody.

Zatonięcie statku może doprowadzić do katastrofy ekologicznej

Władze obawiają się zatonięcia statku, które miałoby tragiczne skutki. Obecnie nie ujawniono szczegółów dotyczących ładunku, ale wiadomo, że na OS 35 znajduje się 400 ton paliwa. Przedostanie się takiej ilości substancji do wody, mogłoby oznaczać zanieczyszczenie znacznego obszaru Morza Śródziemnego.

"Władze portu skierowały statek OS 35 na wschodnią stronę, aby zminimalizować ryzyko zatonięcia statku" – przekazała agencja Reutera.