Rząd szuka oszczędności. Według informacji, do których dotarł "Wprost" nie będzie kontynuacji programu inwestycji strategicznych. W związku z tym pod dużym znakiem zapytania stoi powstanie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Taką decyzję miał podjąć osobiście Jarosław Kaczyński.
Reklama.
Reklama.
Według nieoficjalnych informacji przyszłoroczny budżet wielu resortów, za wyjątkiem MON, ma być znacznie okrojony.
Oszczędności opóźnią prawdopodobnie budowę flagowej inwestycji Prawa i Sprawiedliwości - Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Port lotniczy stanowi bardzo duże przedsięwzięcie, jego koszt wynosi kilkadziesiąt miliardów złotych.
Budowa CPK będzie wstrzymana?
Informator "Wprost" powołując się na polityka z otoczenia Jarosława Kaczyńskiego, że nie będzie kontynuacji programu inwestycji strategicznych. - Powstanie Centralnego Portu Komunikacyjnego stoi pod znakiem zapytania - powiedział w rozmowie z portalem.
Według niego Jarosław Kaczyński miał podobno zdecydować, że wszystkie resorty, oprócz Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, mają teraz pilnie szukać oszczędności. Co za tym idzie, strategiczne inwestycje będą musiały zostać wstrzymane.
CPK to ogromne przedsięwzięcie
Doniesienia w tej sprawie są zaskakujące, ponieważ Centralny Port Komunikacyjnyto jeden z flagowych projektów PiS. Inwestycja, która ma przybliżyć nas do Zachodu, zrestrukturyzować transport i być wizytówką partii Jarosława Kaczyńskiego.
CPK to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Jedną z największych inwestycji w ramach tego projektu jest budowa portu lotniczego "Solidarność" oddalonego od Warszawy o 37 km.
- To ogromne przedsięwzięcie Centralny Port Komunikacyjny doprowadzi do tego, że nasz kraj straci bardzo niedobrą i degradującą dla prawie 40-milionowego narodu cechę. Cechę prowincjonalności - mówił jakiś czas temu na spotkaniu z mieszkańcami Stargardu szef PiS.
- W Polsce, mimo rozmiarów naszego kraju i położenia w centrum Europy, nie było naprawdę wielkiego lotniska. Najpierw chodziło o lotnisko, później doszły pomysły dodatkowe, aby to był taki wielki hub. I my to budujemy, to jest ogromne, to jest sto kilkadziesiąt miliardów złotych - dodawał.
Nowoczesne lotnisko ma obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie (w pierwszym etapie). Plany są bardzo ambitne, bo dla porównania największy europejski port lotniczy w Stambule obsłużył w 2021 roku 36 mln pasażerów, a słynne paryskie lotnisko Charlesa de Gaulle'a - 26 mln. Zatem lotnisko w Baranowie aspiruje do największego w Europie.
Projekt CPK zakłada nie tylko budowę lotniska, ale także nowoczesnej, rozbudowanej Kolei Dużych Prędkości. Jak możemy przeczytać na oficjalnej stronie CPK, na program kolejowy składa się w sumie 12 tras, co przekłada się na 1981 km nowych linii kolejowych. Modernizacja transportu kolejowego malowała się jako wielka szansa, szczególnie dla Polski wschodniej, gdzie transport kolejowy jest szczególnie zacofany.