Skrzyżowania z drogami podporządkowanymi teoretycznie zna każdy kierowca, ale w sytuacjach za kierownicą bywa różnie ze stosowaniem się do przepisów. Kto ma pierwszeństwo, jeśli droga podporządkowana występuje z prawej strony? Wyjaśniamy.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Do niektórych skrzyżowań podjeżdżamy i odruchowo wiemy, kto ma pierwszeństwo. Wymaga to wprawy za kierownicą, ale przede wszystkim znajomości przepisów. Skrzyżowania z drogami podporządkowanymi występują w Polsce powszechnie, jednak czasami bywają z nimi problemy. Jeśli ktoś czuje się niepewnie, powinien od razu przypomnieć sobie teorię.
Skrzyżowanie z drogą podporządkowaną
Na początek trochę podstawowej wiedzy i znak A-6a, który oznacza skrzyżowanie z drogą podporządkowaną występującą po obu stronach. Najprościej – jak sama nazwa wskazuje – to informacja o skrzyżowaniu z drogą podporządkowaną, występującą po obu stronach.
Z kolei tabliczka T-6b umieszczona pod takim znakiem informuje kierowcę o układzie dróg na danym skrzyżowaniu. Znak A-6a występuje głównie poza obszarem zabudowanym, by wskazać drogę z pierwszeństwem przebiegającą na wprost. Wyznacza ją gruba linia na znakach.
Skrzyżowanie z drogą podporządkowaną po prawej stronie
Tu z kolei mamy konkretną sytuację, kiedy droga podporządkowana występuje z prawej strony. Podobnie – znak pojawia się zwykle poza obszarem zabudowanym, a na ulicach miast umieszczany jest tak naprawdę w wyjątkowych sytuacjach.
Jak się zachować na drodze, kiedy dojeżdżamy do takiego skrzyżowania? Zasada jest prosta – pierwszeństwa muszą ustąpić pojazdy jadące drogą podporządkowaną, włącznie z pojazdem szynowym. Co ważne, na takim skrzyżowaniu zabronione jest wyprzedzanie pojazdów silnikowych. Analogiczna sytuacja występuje, kiedy mamy drogę podporządkowaną z lewej strony.
Na kierowców jadących drogą podporządkowaną często może czekać też ułatwienie, które w zasadzie rozwiewa wątpliwości co do tego, jak trzeba się zachować. Chodzi o znaki "ustąp pierwszeństwa" lub "STOP", które zwykle pojawiają się w takich sytuacjach. Z kolei uczestnicy ruchu na drodze z pierwszeństwem mogą zobaczyć znak, że poruszają się właśnie drogą, na której mają pierwszeństwo.
Podobnie trzeba zachować się w sytuacjach, kiedy mamy wlot drogi jednokierunkowej z prawej bądź lewej strony. Kierowcy, którzy się na niej znajdą, również mają obowiązek ustąpić pierwszeństwa, kiedy będą włączać się do ruchu.
Pojazd uprzywilejowany na skrzyżowaniu
Pamiętajcie też, że mimo określonych zasad pierwszeństwa przejazdu trzeba brać pod uwagę inne sytuacje drogowe, np. przejazd pojazdu uprzywilejowanego. Jeśli taki pojazd znajdzie się na drodze podporządkowanej, należy ustąpić mu pierwszeństwa.
Tak naprawdę skrzyżowania z drogami podporządkowanymi to podstawowe zasady ruchu drogowego. Patrząc na losowe sytuacje na drodze, kierowcy o wiele więcej problemów mogą mieć choćby z jazdą po rondach turbinowych czy rozstrzygnięciem kwestii włączania kierunkowskazu przed wjazdem na rondo. O tym, jak zachować się w takich sytuacjach również przeczytacie w naTemat.