Na przestrzeni ostatnich lat drastycznie spadły wpływy z abonamentu - tak wynika ze sprawozdania TVP za 2011 rok. Jeszcze pięć lat temu wynosiły około 500 mln zł, a w 2011 roku już tylko 205,4 mln zł. Abonament stanowił jedynie 12,6 proc. kosztów, jakie w ubiegłym roku telewizja wydała na realizację swojej misji.
Z rocznego sprawozdania TVP wynika, że w tej chwili największym źródłem finansowania działalności telewizji publicznej są środki komercyjne pochodzące głównie z reklam (88 proc. całego budżetu). W 2011 roku przychody komercyjne, z reklam i sponsoringu, wyniosły 1,147 mld zł.
Rekord oglądalności. Widzowie wolą psa od "X Factor"
"Z tytułu nieprzestrzegania obowiązku opłacania abonamentu, TVP na przestrzeni lat straciła miliardy złotych, które mogły oraz powinny być przeznaczone na polepszenie oferty programowej" - napisał w sprawozdaniu prezes TVP Juliusz Braun.
Nina Terentiew, królowa telewizji kończy 66 lat Prezes podkreślił, że większość środków z abonamentu telewizja przeznacza na utrzymanie 16 oddziałów regionalnych. Zaznaczył jednak, że mimo trudności związanych z finansowaniem, TVP pełni rolę mecenasa kultury, patronuje ważnym wydarzeniom, festiwalom, konkursom, przeglądom artystycznym, wspiera kampanie społeczne i działania charytatywne.