Ranking opracowała agencja ASM SFA na podstawie koszyka zakupowego. Polega to na tym, że badacze kupują ten sam zestaw podstawowych produktów spożywczych (w tym przypadku 40 rzeczy tj. mięso, wędliny i ryby, mrożonki, nabiał, napoje, słodycze oraz używki i piwo) w różnych sklepach i porównują ceny.
Pierwszy wniosek z najnowszego raportu jest taki: może tego jakoś specjalnie nie odczuwamy, ale... jest taniej. W październiku, porównując go ze wrześniem, średnia cena koszyka zakupowego spadła aż o 20 zł.
– Choć najnowsze dane o inflacji wskazują na wciąż stopniowy wzrost cen w skali kraju, to z naszego najnowszego badania wynika, że w ostatnim miesiącu w 8 na 13 badanych sieci handlowych ceny nieco spadły. W październiku spadek wyniósł 6,5 procent w porównaniu do września – komentuje Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.
Lidl to obecnie najtańszy sklep w Polsce. Najdrożej jest z kolei w Netto
Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Biedronka (29,04%), ale wcale nie ta sieć jest najtańsza. Wyprzedza ją Lidl. To na chwilę obecną najtańszy sklep w Polsce (cena koszyuka to 230,09 zł). Przegania konkurenta o niewiele, bo o złotówkę z groszami.
Poniżej możecie zobaczyć lista sklepów od najdroższego do najtańszego. Jak widać, w październiku 2024 roku różnice w cenie koszyka pomiędzy liderem (Lidl), a ostatnią siecią (Netto) jest ogromna i wynosi ponad 100 złotych.
W ujęciu rocznym największy wzrost średniej ceny koszyka analitycy odnotowali w Kauflandzie (o 16 proc.). "Natomiast spadek cen zaobserwowano w 5 sklepach, były to m.in.: Makro Cash & Carry (5,15 proc.), Selgros Cash & Carry (4,55 proc.) czy E.Leclerc (3,11 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 2,02 proc. z 283,27 zł w październiku 2023 r. do 288,99 zł w październiku 2024 r." – czytamy w raporcie (można się z nim zapoznać tutaj).
Jakie jeszcze wnioski można wyciągnąć z tej analizy? W porównaniu z zeszłym rokiem najbardziej potaniały produkty tłuszczowe (6,50 proc.), a najbardziej podrożały napoje (18,17 proc.). Niemal zerową zmianę w cenach miała za to chemia domowa i kosmetyki.
Zobacz także