Od stycznia w Polsce zaczną powszechnie obowiązywać e-Doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Z daniem 1 stycznia liczba urzędów i instytucji, które będą honorować tę formę korespondencji z obywatelami, zwiększy się. Poniżej wyjaśniamy, co warto o tej usłudze wiedzieć.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
– e-Doręczenia to sposób na szybką i wygodną wymianę oficjalnej korespondencji między administracją państwową, firmami i obywatelami. Usługa, która stanowi kolejny krok w cyfryzacji państwa, pozwala na łatwe wysyłanie i odbieranie listów w formie elektronicznej – mówił ostatnio na ten temat wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski, co zacytowano na stronie resortu.
Od stycznia wchodzą zmiany w e-Doręczeniach
Jak wyjaśnił, odbywa się to w "dowolnym miejscu i czasie, bez konieczności wizyt w urzędzie czy stania w kolejce na poczcie". – Co ważne, dokument nadany z użyciem e-Doręczeń jest równoważny prawnie z tradycyjną przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru, a liczba podmiotów zobowiązanych do stosowania tej formy korespondencji stale rośnie – wskazał Standerski.
Resort wyjaśnia też, że upowszechnianie e-Doręczeń oznacza w praktyce, że wszystkie urzędowe pisma i decyzje można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej.
"Takie rozwiązanie ułatwi załatwianie spraw administracyjnych zarówno Kowalskiemu, jak i przedsiębiorcom oraz urzędnikom" – podkreślono.
Z jakim urzędem załatwisz sprawy administracyjne e-mailowo?
System e-Doręczeń zostanie powszechnie uruchomiony na początku stycznia 2025 roku. Z tych urzędów będzie można dostać pismo w takiej formie:
urzędy miast i gmin,
starostwa,
urzędy skarbowe,
Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS),
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS),
Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ),
publiczne szpitale, przychodnie i ośrodki zdrowia,
uczelnie wyższe, szkoły, przedszkola, żłobki,
instytucje pomocy społecznej,
ministerstwa.
Od 1 stycznia do założenia skrzynek do e-Doręczeń zobowiązani będą również przedstawiciele wybranych zawodów zaufania publicznego: notariusze, adwokaci, radcowie prawni, doradcy podatkowi, doradcy restrukturyzacyjni i rzecznicy patentowi.
Absolwentka dziennikarstwa na UMCS i Uniwersytecie Warszawskim. Przez kilka lat związana z Polską Agencją Prasową. Obecnie reporterka newsowa w naTemat.pl.