logo
Zmiany w e-Doręczeniach. To powinien wiedzieć o nich każdy Polak. Fot. Piotr Kamionka/REPORTER
Reklama.

e-Doręczenia to sposób na szybką i wygodną wymianę oficjalnej korespondencji między administracją państwową, firmami i obywatelami. Usługa, która stanowi kolejny krok w cyfryzacji państwa, pozwala na łatwe wysyłanie i odbieranie listów w formie elektronicznej – mówił ostatnio na ten temat wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski, co zacytowano na stronie resortu.

Od stycznia wchodzą zmiany w e-Doręczeniach

Jak wyjaśnił, odbywa się to w "dowolnym miejscu i czasie, bez konieczności wizyt w urzędzie czy stania w kolejce na poczcie". – Co ważne, dokument nadany z użyciem e-Doręczeń jest równoważny prawnie z tradycyjną przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru, a liczba podmiotów zobowiązanych do stosowania tej formy korespondencji stale rośnie – wskazał Standerski.

Resort wyjaśnia też, że upowszechnianie e-Doręczeń oznacza w praktyce, że wszystkie urzędowe pisma i decyzje można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej.

"Takie rozwiązanie ułatwi załatwianie spraw administracyjnych zarówno Kowalskiemu, jak i przedsiębiorcom oraz urzędnikom" – podkreślono.

Obywatele w kontaktach z jednostkami publicznymi mogą korzystać z usługi całkowicie bezpłatnie. Aby móc swobodnie korzystać z tego narzędzia, trzeba złożyć wniosek o założenie skrzynki do e-Doręczeń – można to zrobić w kilku prostych krokach poprzez stronę mObywatel.gov.pl.

Z jakim urzędem załatwisz sprawy administracyjne e-mailowo?

System e-Doręczeń zostanie powszechnie uruchomiony na początku stycznia 2025 roku. Z tych urzędów będzie można dostać pismo w takiej formie:

  • urzędy miast i gmin,
  • starostwa,
  • urzędy skarbowe,
  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS),
  • Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS),
  • Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ),
  • publiczne szpitale, przychodnie i ośrodki zdrowia,
  • uczelnie wyższe, szkoły, przedszkola, żłobki,
  • instytucje pomocy społecznej,
  • ministerstwa.
  • Od 1 stycznia do założenia skrzynek do e-Doręczeń zobowiązani będą również przedstawiciele wybranych zawodów zaufania publicznego: notariusze, adwokaci, radcowie prawni, doradcy podatkowi, doradcy restrukturyzacyjni i rzecznicy patentowi.