Zdaniem Parlamentu Europejskiego powtarzanie co 5 lat badań lekarskich dla kierowców powyżej 70. roku życia mogłoby zostać uznane za dyskryminację osób starszych. Propozycja Komisji Europejskiej została niedawno odrzucona, a teraz do sprawy wróciła posłanka KO Małgorzata Gromadzka. Co na to resort infrastruktury?
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
O sprawie pisze Dziennik.pl. Zdaniem Małgorzaty Gromadzkiej "wprowadzenie obowiązkowych badań dla kierowców seniorów mogłoby przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i zmniejszenia liczby wypadków. Posłanka Koalicji Obywatelskiej zwróciła się w tej sprawie do Ministerstwa Infrastruktury.
Jak wskazuje w piśmie, "z przeprowadzonych badań oraz licznych doniesień wynika, że osoby starsze, mimo dużego doświadczenia na drodze, mogą posiadać ograniczenia zdrowotne i psychofizyczne, które wpływają na bezpieczeństwo ruchu drogowego".
Nowy obowiązek dla jednej grupy kierowców? Ministerstwo zabrało głos
Gromadzka przypomina też, że podobne rozwiązania wprowadzono w niektórych krajach UE. Chodzi m.in. o Czechy – tam kierowcy muszą przejść obowiązkowe badania kontrolne u lekarza rodzinnego po raz pierwszy w wieku 65 lat, następnie w wieku 68 lat, a później co dwa lata.
Z koeli kierowcy w Finlandii, którzy ukończyli 70 lat, w momencie odnawiania prawa jazdy grupy 1 (na samochody osobowe, skutery i motocykle) muszą uzyskać aktualne orzeczenie lekarskie lub kompleksowe orzeczenie lekarskie (nie starsze niż sześć miesięcy). Wymóg ten dotyczy także kierowców z prawem jazdy grupy 2 (ciężarówki i autobusy), którzy ukończyli 45 lat.
W Polsce takiego obowiązku nie ma i wiceminister infrastruktury Maciej Lasek przekazał, że resort nie pracuje obecnie nad zmianami.
– Podczas prac nad nową dyrektywą w sprawie praw jazdy pojawiło się stanowisko z Parlamentu Europejskiego, że ustalenie każdej liczby lat, po których kierowcy byliby zobowiązani do odbycia dodatkowych badań, jest arbitralne i dyskryminujące – przypomniał Lasek.
Czy starsi kierowcy powinni być badani częściej?
W 2023 roku Komisja Europejska zapowiadała wprowadzenie przepisów zakładających obowiązkowe testy co pięć lat dla kierowców, którzy ukończyli 70 lat. Pomysłowi sprzeciwiły się wtedy Niemcy i Austria. Na początku grudnia 2023 na posiedzeniu Rady Unii Europejskiej w składzie ministrów transportu zdecydowano, by decyzję o tych zmianach zostawić do rozważenia samym państwom członkowskim.
Eksperci oceniają jednak, że kierowcy seniorzy są narażeni na większe ryzyko wypadków i powinni być badani częściej. – Starsi kierowcy powinni przechodzić badania co najmniej raz w roku. Walczymy o zmiany w przepisach, ale od wielu lat odbijamy się od ściany – mówił w rozmowie z naTemat.pl Andrzej Markowski, psycholog transportu.
– Po 60. roku życia są już widoczne pewne zmiany funkcjonowania psychologicznego, czyli te, które łączą się z zachowaniem na drodze. Ocena prędkości pojazdu czy odległości od innego pojazdu może, choć nie musi, być zaburzona – dodał ekspert.