Duńczycy przechytrzyli Trumpa. Tak Kanał Panamski stał mniej amerykański
Duńczycy przechytrzyli Trumpa. Tak Kanał Panamski stał mniej amerykański Fot. MADS CLAUS RASMUSSEN/AFP/East News
Reklama.

Firma APM Terminals, należąca do grupy Maersk, przejmuje Panama Railway Company od jej dotychczasowego właściciela, kanadyjsko-amerykańskiej spółki CPKC. Kwota transakcji nie została ujawniona, o czym informuje m.in. Reuters.

Duńczycy przechytrzyli Trumpa ws. Kanału Panamskiego

Keith Svendsen, CEO Maerska APM Terminals, stwierdził, że przejęcie "stanowi atrakcyjną inwestycję infrastrukturalną w regionie, zgodną z naszymi podstawowymi usługami związanymi z transportem kontenerów".

Transakcja odbywa się w momencie narastających napięć geopolitycznych wokół Kanału Panamskiego. Administracja prezydenta USA Donalda Trumpa zagroziła możliwością przejęcia kontroli nad tym strategicznym szlakiem żeglugowym, argumentując to rosnącym wpływem zagranicznych państw w regionie, a w szczególności Chin.

W ostatnich latach Chiny znacząco zwiększyły swoje zaangażowanie w Ameryce Łacińskiej, inwestując w infrastrukturę portową i logistyczną w pobliżu kanału, co budzi niepokój Waszyngtonu. Stany Zjednoczone obawiają się, że rozwój chińskich projektów w tym regionie może wpłynąć na swobodę przepływu towarów i ograniczyć amerykańskie wpływy.

Przypomnijmy także, że w zeszłym miesiącu hongkońska firma CK Hutchison zgodziła się sprzedać kluczowe porty w pobliżu Kanału Panamskiego grupie prowadzonej przez BlackRock, co częściowo złagodziło presję ze strony Trumpa.

Jednak transakcja, pierwotnie planowana na podpisanie w tym tygodniu, ma zostać opóźniona z powodu krytyki Chin.

Kanał Panamski to sztuczny kanał wodny łączący Ocean Atlantycki z Oceanem Spokojnym, zlokalizowany w Panamie. Jest jednym z najważniejszych szlaków żeglugowych na świecie, znacząco skracającym trasę transportową między wschodnim a zachodnim wybrzeżem Ameryki oraz między Europą a Azją.