Przetestowałem wszystkie modele PHEV od Audi.
Przetestowałem wszystkie modele PHEV od Audi. Fot. Materiały prasowe Audi

Audi konsekwentnie realizuje swoją strategię elektryfikacji, wprowadzając do oferty najszerszą gamę hybrydowych napędów typu plug-in (PHEV) w segmencie premium. Od kompaktowego A3 Sportback, przez eleganckie limuzyny A5 i A6, aż po luksusowe SUV-y Q7 i Q8 – każdy model jest inny i ma swoje unikalne zalety. Ostatnio miałem okazję przetestować każdy z nich.

REKLAMA

Hybrydy typu PHEV są idealnym, przynajmniej moim zdaniem, rozwiązaniem dla osób, które nie chcą posiadać pełnego elektryka (BEV), bo często pokonują długie dystansy, ale chcą być już eko, mają fotowoltaikę i po mieście chcieliby poruszać się napędzani zieloną energią.

I ja to kompletnie rozumiem. Mało tego, uważam, że na taki samochód przejściowy podczas przesiadki z pełnej spalinówki na pełnego elektryka, powinny też być jakieś rządowe dopłaty.

Albo na przykład finansowanie przez jakiś okres ładowania takich aut na ładowarkach publicznych – bo wszyscy przecież wiemy, że większość Polaków PHEV-y ma, ale ich nie ładuje i jeździ tylko na silniku spalinowym.

A PHEV-y to bardzo ciekawe konstrukcje napędowe, które zwiększają komfort jazdy o ekologii nie wspominając. Ostatnio miałem okazję przetestować całą gamę hybryd na wtyczkę od Audi.

Audi z długą historią PHEV-ów

Marka z Ingolstadt ma dość długą tradycję jeśli chodzi o konstruowanie hybryd PHEV.

Pierwszym modelem tego typu od Audi był eksperymentalny Audi 100 Duo (C3) z 1989 roku. Posiadał silnik 2.3 R5 i silnik elektryczny o mocy 12 KM, pozwalający na jazdę do 50 km/h w trybie elektrycznym. Samochód mniał nawet rekuperację energii, 38 km zasięgu i powstał w liczbie 10 sztuk.

8 lat później powstało kolejne Duo – A4 Avant, wyposażone w silniki 1.9 TDI (90 KM) oraz elektryczny (29 KM). Tu prędkość maksymalna w trybie elektrycznym wzrosła do 80 km/h, a zasięg elektryczny – do 50 km. Wyprodukowano zaledwie 60 sztuk A4 Avant Duo.

Teraz Audi w ofercie ma o wiele więcej hybryd. Jak sobie radzą i jakie są ich osiągi?

A3 TFSI e: Kompaktowy mieszczuch z imponującym zasięgiem, większym niż w... A8

Najnowsza generacja kompaktowej hybrydy plug-in Audi A3 Sportback TFSI e to spory krok naprzód w segmencie kompaktowych samochodów premium. Model ten oferuje zasięg elektryczny ponad dwukrotnie większy niż poprzednik.

Dzięki zaawansowanemu akumulatorowi o pojemności 19,7 kWh (netto) i inteligentnemu zarządzaniu napędem, A3 Sportback TFSI e umożliwia pokonywanie codziennych tras wyłącznie na napędzie elektrycznym, oferując zasięg do 128 km (WLTP).

logo
  • logo
  • logo
  • logo
logo

Sercem układu napędowego jest nowy silnik 1.5 TFSI evo2, współpracujący z wydajnym silnikiem elektrycznym o mocy 115 KM. Aktualnie na polskim rynku dostępna jest wersja 45 TFSI e, wyróżniająca się mocą systemową 200 kW (272 KM) i przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w 6,3 s. Maksymalna prędkość w trybie elektrycznym wynosi 140 km/h.

A5 i A6 e-hybrid quattro: Większa moc, większy zasięg

Modele Audi A5 e-hybrid quattro i Audi A6 e-hybrid quattro reprezentują idealne połączenie sportowej elegancji z praktycznością codziennego użytkowania. W porównaniu z poprzednikami, modele te wyposażono w rewolucyjny akumulator wysokiego napięcia o pojemności zwiększonej o 45 procent, do 25,9 kWh (netto 20,7 kWh).

To przekłada się na znacznie zwiększony zasięg elektryczny – do 115 km zgodnie z WLTP EAER City dla A5 i do 111 km (cykl WLTP EAR City) dla A6. Sercem układu napędowego w A5 jest silnik 2.0 TFSI o mocy 252 KM współpracujący z silnikiem elektrycznym o mocy 143 KM. Obie serie dostępne są w dwóch poziomach mocy systemowej: 220 kW (299 KM) lub 270 kW (367 KM).

logo

Przyspieszenie 0-100 km/h wynosi odpowiednio 5,9 s (220 kW) i 5,1 s (270 kW) dla A5, oraz 6,0 s (220 kW) i 5,3 s (270 kW) dla A6. Maksymalna prędkość w trybie EV to 140 km/h. Czas ładowania od 0 do 100 proc. wynosi zaledwie 2,5 godziny z mocą do 11 kW.

Warto również podkreślić, że Audi A6 e-hybrid quattro oferuje w standardzie skrętną oś tylną, co zwiększa zwrotność przy niskich prędkościach i stabilność przy wyższych. Ulepszona aeroakustyka poprawia izolację dźwiękową o 30 procent.

A7 Sportback TFSI e i A8 TFSI e quattro: Luksus i dynamika

Charakterystyczna sylwetka czterodrzwiowego coupé A7 Sportback TFSI e to kwintesencja sportowej elegancji z praktycznymi korzyściami napędu hybrydowego. Akumulator litowo-jonowy o pojemności 14,4 kWh netto zapewnia zasięg elektryczny od 61 do 67 km (WLTP).

Model dostępny jest z mocą systemową 220 kW (299 KM) lub 270 kW (367 KM), a przyspieszenie 0-100 km/h wynosi 5,7 s (dla wersji 55 TFSI e).

logo
  • logo
  • logo
  • logo
logo

Flagowy model, Audi A8 TFSI e quattro, łączy niezrównany komfort podróżowania z najnowocześniejszymi rozwiązaniami w dziedzinie elektryfikacji. Zaawansowany układ napędowy składający się z trzylitrowego silnika V6 TFSI i wydajnego silnika elektrycznego zapewnia imponujące osiągi – przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,9 sekundy przy systemowym momencie obrotowym wynoszącym 700 Nm.

Akumulator o pojemności 14,4 kWh netto (17,9 kWh brutto) umieszczony w tylnej części pojazdu nie wpływa na przestronność kabiny pasażerskiej.

Q7 i Q8 TFSI e quattro: SUV-y z elektrycznym pazurem

Luksusowe SUV-y Q7 i Q8 w wersjach hybrydowych plug-in po gruntownej modernizacji oferują znacznie większe możliwości jazdy elektrycznej. Akumulator o zwiększonej pojemności 25,9 kWh (22 kWh netto) zapewnia zasięg elektryczny do 90 kilometrów w warunkach miejskich (WLTP EAER City).

Modele te dostępne są w dwóch poziomach mocy systemowej: 290 kW (394 KM) lub 360 kW (490 KM). Wersja 55 TFSI e quattro przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,7 s, natomiast 60 TFSI e quattro w zaledwie 5,0 s.

logo
  • logo
  • logo
  • logo
  • logo
  • logo
logo

Po raz pierwszy dostępny jest układ czterech skrętnych kół oraz elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyłów (eAWS), wynoszące dynamikę jazdy na zupełnie nowy poziom. Maksymalna prędkość w trybie elektrycznym wynosi 135 km/h.

***

W krótkim czasie Audi znacząco rozwinęło technologię PHEV, oferując klientom szeroką gamę modeli, które łączą sportowe osiągi, luksus i, co najważniejsze, coraz dłuższe zasięgi w trybie elektrycznym.

logo