
Przez Europę przechodzi właśnie fala upałów. W Grecji, na Cyprze, ale i we Włoszech termometry regularnie pokazują ponad 40 st. C. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że właśnie przez wysokie temperatury turyści mogą nigdzie nie polecieć.
Podczas gdy pogoda w Polsce raz zaskakuje przyjemnym słońcem i ciepłem, a za chwilę gotuje istną ulewę, Europa mierzy się z falami upałów. Na Cyprze doprowadziły one do największego o 50 lat pożaru, w innych krajach ludzie chowają się w domach, żeby choć trochę się ochłodzić. Linie lotnicze mogą natomiast wypraszać z pokładu część pasażerów, albo latać bez walizek.
Nieznana zasada w samolocie. Przez upał mogą wypraszać pasażerów
Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że z powodu wysokich temperatur walizki mogą zostać na lotnisku. Mało tego, jak wyjaśnia Natalia Szatkowska, polska pilotka w USA, w upalne dni z pokładu samolotu mogą zostać wyproszeni także niektórzy pasażerowie.
– Wiesz, że może zdarzyć się sytuacja, że kilka osób nie wsiądzie na pokład samolotu, ponieważ jest zbyt gorąco, żeby maszyna mogła wystartować, z całym kompletem pasażerów – powiedziała pilotka.
Wyjaśniła też, że wszystkiemu winna jest fizyka. Gorące powietrze jest rzadsze, przez co ma mniejszą siłę nośną, a silniki są przez nie mniej wydajne. Samoloty w upały muszą być lżejsze, żeby móc bezpiecznie wystartować.
Jak dodała Szatkowska, niektóre samoloty mają limit temperatury, w jakiej mogą latać. Jeżeli na zewnątrz jest zbyt gorąco, maszyna może zostać uziemiona.
Pogoda a latanie samolotem. Do maszyny nie wsiądziesz także przez wiatr
Pogoda odgrywa bardzo dużą rolę w lotnictwie. Burze przechodzące nad Europą potrafią sparaliżować ruch na całym kontynencie. Zagrożeniem są także obfite opady śniegu, a także mgły. Te ostatni wiosną były utrapieniem na lotnisku w Krakowie. Wiele lotów było wówczas przekierowywanych do Katowic, bo widoczność była zbyt niska, aby móc bezpiecznie lądować w porcie w Balicach.
Nie od dziś wiadomo także, że w wietrzne dni zdarza się, że samoloty nie mogą lądować na Maderze, czy Wyspach Kanaryjskich. Zdarza się też, że startujące stamtąd samoloty nie zabierają bagażu rejestrowanego. Ta niespodzianka spotkała niedawno pasażerów lecących na Gran Canarię. Podobnie jak w przypadku temperatur, to również sprawia, że maszyna jest lżejsza, dzięki czemu potrzebuje krótszego pasa startowego, aby uzyskać niezbędną do startu prędkość.
Zobacz także
