Sklep Empik.
Empik przyznaje rekompensaty klientom. To efekt interwencji UOKiK Fot. Łukasz Antczak/Agencja Wyborcza.pl

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma dobre wiadomości dla klientów sieci Empik. Osoby, które doświadczały opóźnień w dostawie przesyłek lub anulowania zamówień, mogą ubiegać się o rekompensatę.

REKLAMA

Empik to znana polska sieć sklepów oraz platforma e-commerce sprzedająca szeroki asortyment produktów. Znajdziemy tam m.in. książki, filmy, gry, płyty CD z muzyką, artykuły elektroniczne czy papiernicze. Prezes UOKiK zainterweniował po otrzymaniu licznych sygnałów dotyczących nieprawidłowości w realizacji zamówień od sieci.

Klienci Empiku zgłaszali problemy z zamówieniami

Klienci skarżyli się, że ich zamówienia były anulowane lub opóźnione w stosunku do deklarowanego terminu otrzymania przesyłki, zarówno na platformie sklepu, jak i w komunikacji mailowej.

Urząd potwierdził, że dochodziło do anulowania zamówień w serwisie empik.com nawet po ich sfinalizowaniu. Jako przyczynę wskazywano m.in. brak towaru w magazynie. Klienci zwracali uwagę, że dany produkt był nadal dostępny na stronie, czasami opatrzony wyższą ceną.

Prezes UOKiK wskazał też na sposób prezentowania informacji o czasie wysyłki, gdzie np. komunikat "wysyłka w 24 h" sugerował, że przesyłka dotrze w ciągu doby od złożenia zamówienia. Ten termin jednak odnosił się dopiero do kolejnego dnia roboczego po przyjęciu zamówienia do realizacji.

W toku postępowania wyjaśniającego Empik wprowadził zmiany w sposobie prezentowania informacji o terminie wysyłki oraz momencie zawarcia umowy, tak aby były one jasne dla konsumentów przed złożeniem zamówienia. Spółka ograniczyła też ryzyko anulowania zamówień oraz opóźnień w wysyłce i dostawie. Zobowiązała się także do przyznania rekompensat klientom. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że dotyczą one wyłącznie zamówień w ramach sprzedaży własnej Empiku.

Będą rekompensaty dla konsumentów

Osoby, które w latach 2022–2024 złożyły zamówienia na empik.com, a ich zakupy zostały anulowane po przyjęciu do realizacji, będą mogły wybrać jedną z trzech form rekompensaty:

  • 30 zł zwrotu gotówki,
  • 40 zł w postaci kodu rabatowego na zakupy w Empiku,
  • trzy dowolne produkty cyfrowe z określonej puli.
  • Klienci, których zamówienia w latach 2022–2023 dotarły z opóźnieniem, otrzymają do wyboru:

  • 10 zł zwrotu gotówki,
  • 15 zł w formie kodu rabatowego,
  • dwa produkty cyfrowe z tej samej puli.
  • Natomiast konsumenci, których zamówienia w tym samym okresie były wysłane później niż to deklarowano, ale mimo to doręczono je na czas, będą mogli wybrać jeden produkt cyfrowy z tej samej puli.

    Empik powiadomił uprawnionych klientów o możliwości otrzymania rekompensaty za pośrednictwem e-maila lub wiadomości SMS. Warto sprawdzić, czy wiadomość nie trafiła do folderu spam lub oferty. Informacje o rekompensacie można też znaleźć na stronie empik.com oraz w aplikacji mobilnej.

    Dopiero po otrzymaniu powiadomienia konsumenci mogą wypełnić przesłany przez firmę formularz, podając dane kontaktowe użyte przy zamówieniu i wybierając preferowaną formę rekompensaty. Po jego uzupełnieniu Empik ma 21 dni na zwrot środków na konto oraz 14 dni na przesłanie kodów rabatowych lub produktów cyfrowych.