
W poniedziałek (24.11) w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie odbyła się druga edycja Audi Design Talks. To nie była zwykła konferencja, ale panel dyskusyjny, który połączył światy sztuki, kultury i technologii, stawiając w centrum kobiecą perspektywę.
Wydarzenie towarzyszyło otwarciu wystawy "Kwestia kobieca 1550-2025". W rozmowie moderowanej przez Zuzannę Krzątałę wzięły udział trzy wybitne ekspertki: Alison M. Gingeras, Dorota Koziara oraz Annegret Rohstock. Dyskusja pokazała, że zarówno w sztuce, jak i w projektowaniu samochodów, personalizacja i empatia stają się nowymi walutami.
Kobiety były pionierkami, ale je pomijano
Punktem wyjścia do rozmowy była refleksja Alison M. Gingeras, kuratorki wystawy i badaczki historii sztuki. Zwróciła ona uwagę na fakt, że przez stulecia indywidualna perspektywa artystek była marginalizowana, mimo że ich wpływ na rozwój kultury był niezaprzeczalny.
– Kobiety od zawsze były pionierkami w sztuce – przełamywały granice, wytyczały nowe ścieżki i walczyły o swoją obecność nawet wtedy, gdy możliwości były ograniczone – stwierdziła podczas dyskusji Alison M. Gingeras.
Dodała również, że przywracanie im głosu pomaga kształtować bardziej "równościową i inkluzywną przyszłość". Podobnie jak w malarstwie, tak i w designie użytkowym, kobiety przez lata działały na marginesie – obecne, lecz niedostrzegane. Dziś to się zmienia.
Personalizacja, czyli klient jako współautor Audi
Dla fanów motoryzacji najciekawszym głosem była z pewnością Annegret Rohstock, pełniąca funkcję Head of Product Marketing & Communication w Audi Exclusive i Audi Sport GmbH. Jej obecność na scenie potwierdziła, że projektowanie nowoczesnych samochodów odchodzi od uniwersalnych rozwiązań typu dwa materiały, dwa kolory tapicerki dla wszystkich.
– Kiedy poszerzamy nasze rozumienie różnych potrzeb klientów, projektowanie i oferta produktowa przestają być ogólne, a stają się naprawdę zorientowane na człowieka – powiedziała Annegret Rohstock.
Według przedstawicielki marki z Ingolstadt użytkownik staje się dziś współautorem finalnego obiektu. W Audi Exclusive kluczem jest "spersonalizowane opowiadanie historii poprzez design". Samochód przestaje być tylko maszyną, a staje się przedmiotem bliskim użytkownikowi, dopasowanym do jego stylu życia i emocjonalnie znaczącym.
Empatia w projektowaniu
Trzecim ważnym głosem w dyskusji była Dorota Koziara, jedna z najbardziej rozpoznawanych polskich projektantek i architektek na świecie. Zwróciła ona uwagę, że kobieca perspektywa w designie naturalnie kieruje uwagę na empatię i doświadczenie użytkownika – na jego komfort, rytuały i nawyki.
– Rozmawiając o projektowaniu i roli współczesnych kobiet projektantek myślę, że żyjemy w czasach kiedy tak naprawdę nie ma, poza projektowaniem środków transportu, dziedzin projektowania, w której nie zajmują dzisiaj ważnej roli kobiety – zauważyła Koziara.
Projektantka podkreśliła również, że nawet w architekturze bryły, do niedawna zdominowanej przez mężczyzn, mamy obecnie wiele świetnych specjalistek.
Tegoroczna edycja Audi Design Talks pokazała wyraźnie: styk kreatywności, technologii i społecznej zmiany to miejsce, gdzie rodzą się najważniejsze innowacje – zarówno te na ścianach muzeów, jak i te na czterech kołach.
