Samochód elektryczny
Zdjęcie jest ilustracją do tekstu. Fot. Shutterstock

To już pewne. Długo wyczekiwana reforma przepisów stała się faktem. Kancelaria Prezydenta poinformowała o podpisaniu ustawy z 17 października 2025 roku, która wywraca do góry nogami zasady zdobywania uprawnień, wprowadza nowe wymogi dla rowerzystów, zaostrza kary za prędkość poza terenem zabudowanym i przedłuża przywileje dla kierowców elektryków.

REKLAMA

Pakiet zmian, o którym mówiło się od dawna, w końcu przeszedł całą ścieżkę legislacyjną. Jak czytamy w uzasadnieniu KPRP, celem nowych regulacji jest "zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz mobilności młodych osób".

Zmiany są wielowątkowe – dotyczą zarówno Kodeksu drogowego, jak i ustawy o kierujących pojazdami. Większość z nich wejdzie w życie w ciągu trzech miesięcy od ogłoszenia. Co dokładnie czeka kierowców?

Prawo jazdy od 17 lat

To jedna z najbardziej medialnych zmian. Ustawa oficjalnie wprowadza możliwość wydawania prawa jazdy kategorii B osobom, które osiągnęły wiek 17 lat. Nie będzie to jednak pełna samowolka. Aby 17-latek mógł legalnie usiąść za kierownicą, konieczne będzie uzyskanie pisemnej zgody rodziców lub opiekunów.

To ukłon w stronę walki z wykluczeniem komunikacyjnym, ale ustawodawca zadbał też o bezpieczniki. Zmodyfikowano przepisy dotyczące okresu próbnego dla osób, które po raz pierwszy uzyskały uprawnienia. Ma to utemperować zapędy świeżo upieczonych kierowców.

Bat na piratów drogowych poza miastem

Kierowcy z "ciężką nogą" muszą mieć się na baczności. Nowe przepisy wprowadzają bardzo istotną przesłankę do zatrzymania prawa jazdy. Do tej pory baliśmy się głównie "pięćdziesiątki" w terenie zabudowanym. Teraz zasady się zmieniają.

Uprawnienia stracimy także za kierowanie pojazdem z prędkością przekraczającą dopuszczalną o więcej niż 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym. To bat na wyprzedzanie "na trzeciego" i szarżowanie na lokalnych trasach. Dodatkowo ustawa ujednolica przesłanki i rozszerza uprawnienia starosty w zakresie zatrzymywania i cofania uprawnień.

Nowe obowiązki dla rowerzystów i hulajnóg

Spore zmiany czekają użytkowników jednośladów. Ustawa znacząco rozszerza obowiązek używania kasków ochronnych. Przepis ten dotyczy osób, które nie ukończyły 16. roku życia i poruszają się:

  • rowerem,
  • rowerem z napędem,
  • hulajnogą elektryczną,
  • urządzeniem transportu osobistego (UTO).
  • Kask musi odpowiadać "właściwym warunkom technicznym". Co więcej, dziecko do lat 7 przewożone na rowerze (w foteliku lub na dodatkowym siodełku) również musi mieć na głowie kask.

    Wprowadzono też restrykcje wiekowe dla e-hulajnóg. Dziecko do 13. roku życia nie będzie mogło kierować hulajnogą elektryczną na drodze publicznej. Wyjątkiem jest strefa zamieszkania, gdzie jazda będzie dozwolona, ale "tylko i wyłącznie pod opieką osoby dorosłej".

    Ważne zmiany dla kierowców zawodowych i rolników

    Nowe prawo ma pomóc w walce z deficytem kierowców zawodowych. Obniżono minimalny wiek dla osób ubiegających się o kategorie D i D+E (autobusy) na terytorium Polski.

    Zmiany dotkną też rolników – zwiększono dopuszczalną prędkość ciągników rolniczych (także z przyczepą) z 30 km/h do 40 km/h.

    Ułatwienia przewidziano również dla wojska. Kolumny pojazdów Sił Zbrojnych RP liczące do 10 pojazdów (wcześniej 5) będą mogły przemieszczać się bez specjalnych zezwoleń.

    Auta elektryczne zostają na buspasach

    Dobra wiadomość dla posiadaczy "elektryków". Przywilej, który budził sporo emocji, zostaje z nami na dłużej. Ustawa przedłuża możliwość poruszania się pojazdem elektrycznym po pasach ruchu dla autobusów aż do 31 grudnia 2027 roku.

    Katalog pojazdów uprawnionych do korzystania z buspasów rozszerzono także o pojazdy zespołów ratownictwa medycznego, co ma usprawnić ich przejazd w korkach.

    Czytaj także: