Wybieramy produkty lepszej jakości, coraz rzadziej kupujemy te wysoko przetworzone, przy tym coraz uważniej czytamy etykiety w trakcie zakupów. Afera solna zmienia nasze przyzwyczajenia konsumenckie. - Chcemy wiedzieć, czy wędlina, którą kupujemy to rzeczywiście wędlina - mówi nam ekspert od rynku spożywczego, Zbigniew Mendel.
Ostatnie wydarzenia na rynku spożywczym znacząco zmieniły przyzwyczajenie konsumenckie Polaków. Oprócz doniesień o soli przemysłowej w produktach, pojawiły się też takie o wątpliwej jakości masłach, produktach seropodobnych czy tęczowych szynkach trzymanych w zalewach fosforanowych. W związku z tym klienci szukają alternatywy - prawdziwego chleba, domowego masła, wiejskich jajek. Rynek produktów spożywczych zmienia się. - Dochodzimy do momentu, w którym reputacja firmy jest jednym z kluczowych elementów, wpływających na decyzję zakupową konsumenta. Zarazem klient pyta jednak coraz częściej o rzeczywisty skład tego co kupuje. Uważnie czyta etykiety, sprawdza skład każdego z produktów. Chce wiedzieć, czy kiełbasa którą kupuje to rzeczywiście kiełbasa - mówi nam Zbigniew Mendel, właściciel firmy doradczej Mendel Company.
Polacy kupują z rozwagą
Rośnie w Polsce świadomość konsumentów. Świadczyć może o tym nieufność Polaków do gotowych produktów kupowanych w sklepach. Wybieramy częściej te nieprzetworzone, sami poświęcając czas na przygotowanie posiłków.
O spadającej ufności świadczyć może duża popularność informacji o hamburgerach, które nie pleśnieją, batonikach mlecznych, które nie zmieniają po roku konsystencji czy koloru oraz produktach, które są dalece różne od zdjęć na opakowaniach i wizerunku w materiałach promocyjnych.
Ekspert, z którym rozmawialiśmy, również potwierdza, że w Polsce wyraźnie spada zaufanie klientów do produktów, a odpowiada za to w ostatnim czasie przede wszystkim afera solna - W tej sprawie rzeczywiście jest dużo niejasności i odpowiedzialność za to ponosi rząd. Najpierw mówi, że ta sól przemysłowa jest nieszkodliwa, później nie chce ujawnić nazw firm, które ją stosowały. To ma duży wpływ nie tylko na klienta w Polsce ale też tego za granicą. Trzeba pamiętać, że dotychczas ze względu na niską cenę i wysoką jakość, Polska była największym dostawcą żywności do wszystkich sąsiadujących z nami krajów. W niejasnego zachowania władz uderza to w nasz eksport - konkluduje.
Aferę solną komentuje Ola Lazar, pomysłodawczyni serwisów Gastronauci.pl oraz Stoliczku.pl: - Traktuję ją jako odwracanie uwagi od tego, co jest przy zakupach naprawdę ważne. Zamiast się skupiać na rzeczach istotnych, takich jak jakość mięsa, sposób hodowli zwierząt, jakość warzyw i sposób ich uprawy, mówi się o rzeczach tak naprawdę dla konsumenta nieistotnych. Sprawa z solą to jest jednostkowy przypadek, który nie powinien mieć wpływu na zachowanie konsumentów w Polsce.
Polaryzacja rynku
Zbigniew Mendel tłumaczy nam, że w tej chwili w Polsce ma miejsce duża zmiana na rynku spożywczym. - Z pewnością nastąpi na nim polaryzacja. Produkty, które są dostępne podzielą się na dwie kategorie - tanie i niskiej jakości, produkowane masowo oraz wysokiej jakości zdrowe produkty, kierowane do konsumentów przykładających dużą wagę do jakości tego, co kupują - mówi.
Podobne zdanie ma Ola Lazar - Myślę że następuje wśród konsumentów w Polsce rozwarstwienie. Nadal istnieje ogromna grupa ludzi, której głównym kryterium wyboru produktów jest cena. Zarazem rośnie też grupa ludzi, którzy są w stanie wygospodarować czas, żeby kupić produkty wyższej jakości. Nie muszą one być wcale droższe. Trzeba jednak znaleźć czas, żeby kupić zdrowe produkty. Znaleźć miejsce, gdzie takie produkty sprzedają, zorganizować sobie dojazd, wyjść z pracy, podjechać do rolnika. Nie wszyscy mają taką możliwość. Nie wszyscy mają też na to chęć - tłumaczy.
Ekspert wyjaśnia, że na to wszystko na pewno silny wpływ będzie miała wciąż rosnąca i kształtująca się świadomość konsumencka - Producenci nie rozumieją dzisiaj, że oprócz reklamy potrzebne jest przekonanie klientów, że to co sprzedają warte jest kupna. Widać, jak to się zmienia w innych krajach. Tam ogromną popularność zyskują sobie ostatnio zdrowa żywność i naturalne produkty spożywcze.
Zapraszamy do obejrzenia reportażu o rynku spożywczym w Polsce: