Śpisz za mało? Lepiej to zmień. Brak snu prowadzi do otyłości

[url=http://shutr.bz/15niTM6]Otyłość[/url] może być wywołana brakiem snu - alarmują naukowcy
Otyłość może być wywołana brakiem snu - alarmują naukowcy Fot. shutterstock.com
Udowodnili to badacze z University of California, którzy przeskanowali mózgi 23 zdrowych dorosłych osób po dobrze i źle przespanej nocy. Wnioski są proste: starajmy się spać minimum 7 godzin na dobę. W przeciwnym razie grozi nam otyłość.

Naukowcy mierzyli aktywność mózgu, podczas gdy badani oglądali obrazki z jedzeniem. Pokazano im 80 zdjęć – między innymi owoce, czekoladę, pizzę. Badane osoby mówiły na którą potrawę mają ochotę, a w tym samym czasie specjalne urządzenie rejestrowało pracę ich mózgu.

Wnioski są mocno czytelne - pączki, pizza i hamburgery były najatrakcyjniejsze dla osób, które nie przespały nocy. Wyspani chętniej sięgali po zdrowe produkty, a więc mniej narażali się na duże ilości kalorii. Aby wyniki było miarodajne, badanie powtórzono dwukrotnie.

Badanie opublikowano w czasopiśmie Nature Communications. Brak snu skłania ludzi do przejadania się, a jeśli proporcje przeznaczone na sen nie będą korygowane, to droga do otyłości staje się otwarta.

- Odkryliśmy, że rejony mózgu, które odpowiadają za skomplikowane decyzje, były osłabione z powodu braku snu - mówi nadzorujący badania prof. Matthew Walker. - Niewyspanie powodowało też, że ludzie woleli posiłki wysokokaloryczne. Taka kombinacja wyjaśnia, dlaczego osoby, które niewiele śpią, często cierpią na nadwagę.


Na temat snu przeprowadzono setki badań. Dzięki nim wiemy m.in., że mężczyźni statystycznie śpią krócej od kobiet, a biali ludzie potrzebują więcej snu niż czarnoskórzy. Średni czas naszego snu mocno skrócił się wraz z nadejściem XX – stulecia. Wcześniej ludzie przesypiali ok. 9 godzin na dobę.

Źródło: ibtimes.com
Trwa ładowanie komentarzy...