
Londyn-Luton
Paryż-Beauvais
Mediolan-Bergamo
W swojej najnowszej powieści “Mapa i terytorium” Michel Houellebecq dał taki obraz lotniska i miasteczka Beauvais: “Przy wyjściu z lotniska Beauvais-Tillé zatrzymał się, postawił torbę na ziemi i głęboko odetchnął, starając się odzyskać równowagę. Rodziny z wózkami i dziećmi upychały się w autobusie jadącym do Porte Maillot. Obok stał biały minibus z dużymi oknami z logo Transport Urbains du Beauvais. Jed podszedł, żeby zapytać; to minibus lotniskowy, powiedział kierowca, bilet kosztuje dwa euro. Jed zapłacił i wsiadł jako jedyny pasażer.
– Na dworzec? – spytał po chwili kierowca.
– Nie, do centrum
Kierowca spojrzał zdziwiony; najwyraźniej lokalna turystyka niewielki miała pożytek z lotniska. A przecież poczyniono tu niemałe wysiłki, podobnie jak w innych miastach Francji: w centrum urządzono piesze pasaże, postawiono tablice z informacjami historycznymi i kulturalnymi. Pierwsze ślady człowieka w okolicy Beauvais są datowane na 650 tys. lat p.n.e. (...) Beauvais od jedenastego wieku przeżywało okres prosperity z silnie rozwijającym się przemysłem tekstylnym; tkaniny z Beauvais były eksportowane nawet do Bizancjum. W 1225 r. biskup Milon de Nanteuil rozpoczął budowę katedry pod wezwaniem świętego Piotra (trzy gwiazdki w przewodniku Michelin, warto zwiedzić), która – choć nieukończona – ma najwyższe w Europie gotyckie sklepienia”. WAB, 2011. CZYTAJ WIĘCEJ