
Dwóch krakowskich studentów siedziało w barze mlecznym. Wpadli na pomysł, że po studiach założą firmę internetową. Nie chcieli tracić czasu, więc za biznesplan posłużyła im...wspólna praca magisterska. Dziś e-podróżnik.pl zatrudnia 95 osób, obraca milionami złotych i zamierza podbić całą Europę. Jej założyciel zdradza nie tylko, jak wspiął się na sam szczyt, ale przestrzega też, jakich błędów nie popełniać przy zakładaniu biznesu.
E-podróżnik.pl
Wyszukiwarka rozkładów jazdy e-podróżnik.pl służy do planowania podróży krajowych i zagranicznych koleją i autobusem. Wyszukiwarka prezentuje obecnie stale aktualizowane rozkłady ponad 560 przedsiębiorstw komunikacyjnych. Są to przewoźnicy kolejowi, duzi przewoźnicy autobusowi, mniejsze lokalne firmy wożące podróżnych busami oraz przewoźnicy miejscy. e-podróżnik.pl pozwala pasażerom wyszukać dogodne połączenia i porównać oferty różnych przewoźników jeżdżących na tych samych trasach. Firma prowadzi także ogólnopolski system sprzedaży biletów autobusowych online i infolinie dla pasażerów.
Gdzie narodził się pomysł, aby założyć serwis e-podróżnik.pl?
Jaką ocenę dostaliście?
Jak pisaliście tę pracę, już wtedy robiliście to z myślą, że nie jest to tylko magisterka jakich wiele, a pomysł na konkretny biznes?
Właśnie e-podróżnik.pl.
i tłumaczyć, dlaczego warto z nami współpracować. Mieliśmy takiego przewoźnika, który przez lata odmawiał naszym propozycjom. Gdy uświadomił sobie jednak, jakie korzyści może dzięki nam osiągnąć, nie tylko przystąpił do współpracy, udostępnił rozkłady jazdy, ale i zaczął sprzedawać bilety za naszym pośrednictwem. Opierał się przez 5 lat, ale i tak go przekonaliśmy.
A czy mieliście przeszkody natury biurokratycznej?
Zaczynaliście we dwóch, a dziś ile osób pracuje w tej firmie?
Czym te wszystkie osoby się zajmują, czyli innymi słowy, na czym polega wasza działalność w kilku zdaniach?
Nie ma więcej takich firm? Dlaczego właśnie ta odniosła sukces?
i najtrudniej było zebrać właśnie ich bazę. Dziś, na 560 przewoźników, którzy publikują swoje rozkłady jazdy, około 540 to przewoźnicy autobusowi, a reszta to przewoźnicy miejscy i kolejowi. Nasza baza w tej chwili to około 500 tysięcy kursów, zgromadzonych w jednym, intuicyjnym systemie.
Czyli stworzenie bazy stanowiło klucz do sukcesu?
Czuje pan, że życiowy sukces przyszedł szybko?
z "premedytacją". To nie był przypadek, że zrobiliśmy jakiś serwis np. społecznościowy, który "sam" tworzy kontent. Trafiliśmy na dobry czas, dobre miejsce, dobry rynek, ale produkt wymagał od nas bardzo dużo pracy. Zrobiliśmy to w siedem lat. Szybko to byłby rok.
i zbiera coraz więcej śniegu. Mamy tak duże możliwości rozwojowe, że porównujemy się już z konkurencją międzynarodową. Naszym celem jest rozrost globalny. Nie ma żadnych przeszkód, aby ten produkt objął 2 -3 państwa, później Europę i cały świat. Pracy jest na 70 lat, tak więc spokojnie. Już teraz kontaktujemy się z przewoźnikami w Czechach i w Niemczech.
Czy historia pana sukcesu pokazuje studentom, że jeszcze będąc na uczelni muszą zadbać o swoją przyszłość?
Porozmawiajmy o pieniądzach. Ile zarabiacie?
10 porad, jak założyć biznes w Polsce
1. Najważniejsza jest determinacja. Jeśli komuś jej brakuje, to nic z tego nie wyjdzie. To najczęstsza przyczyna porażki.
2. Musisz mieć pasję. Można mieć determinację bez pasji, ale to ekstremalnie trudne, aby robić coś, czego się nie lubi.
3. Minimalizuj koszty niezwiązane z sednem biznesu. Nie przejmuj się tym, że działasz po partyzancku. Jeśli działam w branży IT i tworzę oprogramowanie, to nie muszę się przejmować tym, czy mam ładne biuro.
4. Nie wydaj pierwszych zarobionych pieniędzy, tylko je reinwestuj. Pozwól firmie rosnąć do większych rozmiarów, niż sobie wymarzyłeś. Będzie Ci łatwiej bronić tej firmy, a konkurencja zawsze przyjdzie, podobnie jak problemy.
5. Pracuj nad firmą, a nie w firmie. Dbaj o interfejs w firmie i o narzędzia, których używają twoi pracownicy. Motywuj. Nie można wpaść w coś, co nazwałbym "pracowaniem we własnej firmie". Trzeba patrzeć na nią z boku, z góry,
a nie być jej elementem.
6. Warto być wszechstronnym. Nie można bać się tego, że nie jest się specjalistą
w jakiejś dziedzinie. Specjalizacja ma być siłą pracownika. Przedsiębiorca musi być wszechstronny i to jest jego siłą. Powinien być średnim w wielu dziedzinach, aby umieć kontrolować specjalistów i rozliczać z tego, czym się zajmują.
7. Nie outsourcuj wszystkiego. Nie powinno się outsourcować czynności, które stanowią jądro naszego biznesu. To modna rzecz, ale trzeba być czujnym. U nas takim jądrem była infolinia, która początkowo była obsługiwana przez Telekomunikację Polską. W pewnym momencie zdecydowaliśmy przenieść tę część do firmy. Nie osiągnęlibyśmy takiego sukcesu, gdyby infolinia dalej była na zewnątrz.
8. Jeśli zakładasz start up, skup się tylko na produkcie. Chodzi przede wszystkim o to, aby zadowolić użytkowników. Zrób to, co zaplanowałeś. Nie przejmuj się, jak będziesz na tym zarabiać. Jeśli nie stworzysz dobrego dla użytkownika produktu, nie osiągniesz sukcesu. Tak naprawdę, często nie jesteśmy w stanie się domyślić, jak nasz produkt może być wykorzystany przez rynek. Trzeba obserwować sygnały i dopiero wtedy opracować model biznesowy.
9. Nie zapożyczaj się. Postaraj się pozyskać inwestorów i rozdziel ryzyko na większą liczbę osób. Mi się udało. Nie wyobrażam sobie młodego człowieka, który pożyczył sporo pieniędzy, a potem nie wie co z nimi zrobić.
10. Dbaj o swoich ludzi bo to oni tworzą i znają produkt. Bardzo długo trwa wdrożenie nowego pracownika (np. programisty). Dobra atmosfera sprawia, że pracownicy chcą wraz z właścicielami rozwijać firmę i tworzyć dobre produkty i rozwiązania.
