
Liderów polskiego eksportu jest więcej. Europę podbijają polskie jabłka, Oknoplast ma 25% włoskiego rynku okien, 90% polskich mebli wysyłamy za granicę. W ciągu dwóch lat polski eksport wzrósł 3,5 krotnie – do 144 mld euro.
Zgodnie z badaniami PBS największy odsetek ankietowanych (30%) na pytanie: „Na czym polega patriotyzm gospodarczy?”, odpowiedziało, że polega on na kupowaniu produktów polskich firm. Wnioskować więc można, iż Polacy z jednej strony dobrze wiedzą, iż poprzez kupowanie polskich produktów, mogą wspomóc rozwój polskiej gospodarki - z drugiej strony paradoksalnie nic w tym celu nie robią.
Winy w istniejącym stanie rzeczy doszukiwać się można również po stronie przedsiębiorców. Zgodnie z wynikami badań PBS zaledwie 13% polskich firm wykorzystuje polskość produktów w swoich działaniach marketingowych. Polskie pochodzenie produktu oznacza na opakowaniu jedynie 28%.
Inaczej jest z polską wódką. Rok temu doczekała się ona ustawowej definicji. Według producentów dzięki temu „Stanie obok szkockiej whisky i francuskiego koniaku”. Produkty te są dumą narodową krajów, które je produkują. Prawo do używania nazw jest prawnie zastrzeżone. Polska jest pierwszym producentem wódki w UE i czwartym na świecie, po Rosji, USA i Ukrainie. Ponad 90% polskiego przemysłu spirytusowego stanowi produkcja i dystrybucja wódek, a podatek akcyzowy i VAT gwarantuje rocznie miliardowe wpływy do budżetu państwa. Stowarzyszenie Polska Wódka, inaczej niż producenci mebli, nie ukrywa skąd pochodzi alkohol, nie ukrywa marki "Made in Poland". Trzeba pamiętać, że zaledwie kilka marek na polskim rynku ma oznaczenie Polska Wódka, co podkreśla ich wysoką jakość i gwarantuje smak.
Fragment wywiadu z Andrzejem Szumowskim
Stowarzyszenie należy oceniać jako ideę służącą promocji i ochronie interesów polskiej wódki w kraju i na świecie. To jest statutowy cel naszej działalności, a pisząc ten statut wzorowaliśmy się na bardzo doświadczonej organizacji jaką jest Scotch Whisky Association. Naszym zadaniem jest promowanie wódki z oznaczeniem "Polska Wódka" na rynkach zagranicznych, co leży przecież w interesie każdego Polaka. Przykłady? Ostatnio brałem udział w misjach gospodarczych w Meksyku i Kolumbii, byłem też w Brazylii z panem ministrem Radosławem Sikorskim i w Chinach i Portugalii z prezydentem Bronisławem Komorowskim. Wczoraj miałem okazję uczestniczyć w forum kadry menedżerskiej Executive Club, gdzie rozmawiałem z prezydentem Kwaśniewskim, a już 4 kwietnia jadę do Buenos Aires. Słowem – staram się być wszędzie tam, gdzie mówi się o polskiej gospodarce, o perspektywach jej rozwoju, co służy budowaniu wizerunku Polski na arenie międzynarodowej.
Ile cię trzeba cenić Polsko, ten tylko się dowie – kto cię stracił
Polacy stają się patriotami, szczególnie tymi spożywczymi, jeżeli stracą dostęp do rodzimych produktów. Odległość od kraju sprawia, że tęsknią za rodzimymi smakami i zaczynają szukać sklepów z polskimi produktami.
W oderwaniu od anonimowych statystyk – polscy konsumenci przypadkowo zapytani o zdanie, jednoznacznie mówią o sobie „klient patriotyczny”.