Bulgari, jedna z najsłynniejszych włoskich marek z sektora dóbr luksusowych, obiecała przekazać 1,5 miliona euro na renowację słynnych, pochodzących z XVIII wieku Schodów Hiszpańskich, które znajdują się przy Piazza di Spagna w Rzymie i stanowią jedną z największych atrakcji turystycznych wiecznego miasta.
Bulgari nazwała swój hojny gest „specjalnym prezentem dla swojego miasta”. Marka, której główna siedziba mieści się w stolicy Włoch, działa na rynku już 130 lat. - Bulgari świętuje jubileusz 130-lecia w Rzymie, mieście które jest nie tylko jego domem, ale i inspiracją - czytamy na stronie marki.
Bulgari odpowiedziało w ten sposób na apel władz miasta, które szukały środków na ratowanie zabytku wśród prywatnych inwestorów. Ze względu na budżetowe cięcia funduszy na kulturę o podobne wsparcie zabiega wiele barokowych i renesansowych kościołów, a także stanowiska archeologiczne będące kluczem do wiedzy o cywilizacji romańskiej. Historia Bulgari nie jest aż tak długa, ale za to nierozerwalnie związana z Rzymem.
Markę założył w 1884 roku pochodzący z Paramythi, grecki złotnik Sotirios Voulgaris. W 1877 roku rozpoczął podróż od Korfu do Neapolu, by w 1881 roku osiedlić się w Rzymie. To tutaj odnalazł "piękno, sztukę, kreatywność i nade wszystko dobrze prosperujący rynek", który pozwolił na rozwijanie rodzinnego biznesu jubilerskiego.
Trzy lata później otworzył swój pierwszy rzymski butik z biżuterią przy Via Sistina 85, a po dziesięciu latach następny przy Via dei Condotti 28. Przemierzając dystans między swoimi sklepami każdego dnia pokonywał słynne schody, a ponieważ ściągały one artystów z całego świata - były dla Voulgarisa swoistym oknem na świat. Trzeci butik otworzył jeszcze bliżej nich, przy Via dei Condotti 10.
Lojalny gest Bulgari wart jest docenienia, bo choć w historii tej firmy Schody Hiszpańskie zawsze przewijały się w tle, to w 2011 roku marka przeszła na własność francuskiego giganta branży luksusowej - grupy LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton).
Nic dziwnego jednak, że przedstawiciele luksusowych marek troskliwie przyglądają się akurat temu włoskiemu zabytkowi. Prowadzące do kościoła Trinita dei Monti schody mają 138 stopni i są jednymi z najdłuższych i najszerszych w Europie, a lokalizacja przy jednym z głównych placów miasta czyni je... wymarzonym wybiegiem na pokazy mody, które są tu corocznie organizowane.
Renowacja Schodów Hiszpańskich, która obejmie ich czyszczenie, usuwanie rosnących dziko roślin i naprawę pęknięć, ma się zacząć w 2015 roku i potrwa okoła dwa lata. Ostatni raz podobne prace wykonane były w 1995 roku.
Bulgari nie jest jedyną włoską marką, która angażuje się w renowację Rzymu. Obecny także na polskim rynku, dom mody Tod’s, którego znakiem rozpoznawczym jest charakterystyczne logo z misiem, współfinansował renowację Koloseum, zaś dom mody Fendi wspiera remont fontann, w tym słynnej Fontanny di Trevi. Podobne akcje mają miejsce też poza Rzymem. 400-letni, wenecki most Rialto naprawiany jest dzięki hojności (5 milionów euro) założyciela i właściciela marki Diesel, Renzo Rossa.